نسل ضد، رویش امیدبخش انقلاب 🔹در طول تاریخ بخشی از جوان‌ها که این‌گونه زندگی می‌کنند، همیشه وجود داشته‌اند و نمی‌توان از همه مردم انتظار داشت که همیشه عابدانه، زاهدانه و مؤمنانه در تمامی مراحل زندگی رفتار کنند. جامعه‌شناسان، وقتی می‌خواهند به جوانان بپردازند، معمولاً با بزرگنمایی بر روی این بخش از جوانان تمرکز می‌کنند. یک تجمع ۵۰ یا ۶۰ نفره از جوانان همراه با یک ناهنجاری، به موضوع بحث آنها تبدیل می‌شود و آن‌ها را به تحلیل در مورد آموزش و پرورش، حکومت، فرهنگ و تاریخ سوق می دهد تا بگویند که نوجوانانی که فلان بازی را کرده‌اند یا فلان موسیقی را دور هم گوش داده‌اند و ... حاصل چه عواملی هستند. 🔸اما به نظر می‌رسد که نسلی که «ضدّ» این رفتارهاست، باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد. عجیب است که جامعه‌شناسان ما در این زمینه‌ها پا به عرصه نمی‌گذارند تا این ضدیت را بررسی کنند. چرا در کشور ما در این برهه زمانی اتفاقی رخ می دهد که در طول تاریخ تشیع، مانند آن نظیر نداشته است؟ اعتکاف به عنوان یک عمل مذهبی، خلاف جهت جریان جوانی در دنیای حاضر محسوب می‌شود و ضد حرکتی است که جوانان از دهه‌ها قبل دنبالش بودند. اعتکاف‌های چند صد هزار نفری، با وجود کمبود امکانات، نشان‌دهنده تمایل عمیق بخش مهمی از جوانان به ارزش‌های دینی است. سن اعتکاف در ایران به ۱۲ سال و پایین‌تر رسیده است. جامعه‌شناسانی که اینجا باید عرض اندام کنند، باید توضیح دهند چرا در جامعه مدرن، با این همه فشار از سوی فضای مجازی و شایعات، نسلی هنوز عاشق معنویت است. 🔹در دو یا سه دهه اخیر، اعتکاف حتی در کتاب‌های فقهی حوزه، به عنوان امری که مبتلا به نیست، جدی گرفته نمی‌شد و جز محذوفات درسی بود. اما امروز، موج گرایش به اعتکاف به حدی رسیده که حجم احکام و استفتائات مرتبط با آن را افزایش داده و این بخش فقه را فربه‌تر کرده است. خلاقیت‌هایی در زمینه اعتکاف به وجود آمده، مانند اعتکاف نوجوانان، اعتکاف خانوادگی و اعتکاف مادر و فرزند، باعث افزایش سوالات در مورد اعتکاف شده است. از لحاظ حرفه‌ای و تخصصی چنین تجمعاتی چرا موضوع مناظرات و کرسی‌ها و تحقیقات قرار نمی‌گیرد؟ متأسفانه، در میان برخی جریانات مذهبی نیز، وقتی به کارهای تبلیغی می‌پردازند، معمولاً توجه بیشتری به جوانان با سبک‌های خاص دارند و این بی‌توجهی به این رویداد بزرگ باید ترمیم شود و تمامی رسانه‌ها و اندیشمندان به این موضوع توجه کنند. 🔸همان‌طور که اقبال جوانان به برخی خوانندگان و فوتبالیست‌ها برای کارشناسان فرهنگی و اجتماعی تعجب‌آور است، باید در مورد نیز بحث و تبادل نظر صورت گیرد. انجام پیمایش‌های میدانی و تحقیقات دقیق در این زمینه ضروری است. اعتکاف به عنوان یک عمل عبادی و فرهنگی، یکی از رویش‌های بی‌نظیر انقلاب اسلامی است. در کنار اعتکاف عمومی، شجره طیبه‌ای که از دل روییده و دارای شاخه‌های متنوع و زیبایی است. این حرکت، به ویژه در سال‌های اخیر، توجه زیادی را به خود جلب کرده است در گذشته، اعتکاف دانشجویی به عنوان بسترهایی برای اعتکاف جوانان و دانشجویان ایجاد شده بود حالا این سنت به گسترش یافته است. این تحول نشان‌دهنده توجه ویژه به نسل جوان و اهمیت دادن به نیازهای روحی و معنوی آن‌هاست. 🔹 نوجوانانی که در این مراسم شرکت می‌کنند و افرادی که برای معتکفین فعالیت‌های مثبت و سازنده انجام می‌دهند، هر کدام می‌توانند به عنوان نقطه‌ی شروعی برای کارهای علمی، فرهنگی و هنری عمل کنند و این رویداد را گسترش دهند. این رویش ناب و اصیل، به توجه و حمایت بیشتری نیاز دارد و باید فعالیت‌های مردمی در این زمینه افزایش یابد. مردم محلی باید با حضور در مساجد، مراسم اعتکاف را خودشان مدیریت و برگزار کنند. 🔸امروزه، رجبیه به خوبی جا افتاده است و حالا باید به سراغ اعتکاف رمضانیه برویم که در چند سال اخیر، به ویژه در مکان‌هایی مانند مشهد و مسجد گوهرشاد، مورد استقبال جوانان قرار گرفته است. هفته‌نامه ، ش۱۱۷۴، ص۱۴ 💠 متن کامل یادداشت 💠 @honaretabyin