❇️ صدا و سیما، هرم ارزشهای برنامه سازی و چهره ها
👤میثم ظهوریان
🔹هرم ارزش های برنامه سازی در صدا و سیما در حالت مطلوب می بایست از پیام شروع شده و با گذر از جذابیت، به مخاطب برسد. در این الگو شبکه ای از پیام ها وجود دارد که برای انتقال آن برنامه هایی جذاب می بایست ساخته شوند تا مخاطب جذب این برنامه و به تبع آن پیام منتقل شود. در این الگو چهره در خدمت سیاستهای رسانه و پیام مطلوب آن قرار دارد.
🔹در فرهنگ سازمانی صدا و سیما در طول سه دهه گذشته به تدریج این هرم شکل معکوس یافته است و مخاطب به راس این هرم منتقل شده و پیام در انتهای آن قرار گرفته است و هدف اصلی جذب مخاطب شده است. لذا ابتدا یک فرد چهره (که احتمالا خود به خود فارغ از جذابیت برنامه بتواند مخاطبی را جذب کند) محور ساخت برنامه می شود. مبتنی بر او برنامه ای طراحی میشود. وقتی به انتهای هرم می رسید هم برای انتقال پیام از سطحی و آشکارترین لایه ممکن (ابزارهایی مانند شرشره بندی دکور برنامه در ایام مذهبی ) استفاده می شود. شوربختانه بر خلاف تصور اولیه، این الگو حتی در جذب مخاطب نیز شکست خورده است.
🔹پاسخ به سوال بازگشت یا عدم بازگشت چهره های جدا شده به آنتن نیز به پاسخ به این سوال بر می گردد که این بازگشت قرار است، ذیل کدام سلسله مراتب از نظام ارزشی اتفاق بیفتد. آیا بازگشت این چهره ها به سیما از موضع اقتدار سازمان و ذیل سیاست های آن است یا صرفا با نگاه جذب مخاطب به هر شکل و از موضع نیاز و وابستگی.
🔹در حاشیه های اخیر بازگشت برخی از این چهرهها، رییس سازمان در مصاحبه های خود (با تاکید بر این که بدون چهره های هنجارشکن هم در یلدا و نوروز برنامه ساخته است و به کسی باج نخواهد داد و ...) تلاش کرد، موضع اول را تثبیت کند.
🔹اما در سوی دیگر ماجرا توییت مدیر شبکه سه که به نظر می رسد، فرهنگ سازمانی بخشی از بدنه سیما را نیز نمایندگی می کند، نشان می دهد در بخشی از بدنه همچنان نگاه دوم غلبه دارد.
📌🔖
@zohurian