💠 سيمای جامعهی جهانی پس از ظهور - بخش هفتم
▪️تضمینی وجود ندارد که فهم بشر غیرمعصوم در همهی جزئیّات دین در عصر غیبت فهم مُصابی باشد و قطعاً به نتیجهی درستی رسیده باشد. در عصر غیبت تکلیف ادا میشود؛ امّا یقین نداریم به حاقّ دین رسیدهایم یا نه.
▫️در فقه هم این گونه است؛ یک مرجع تقلید نهایت تلاش صادقانهی خود را به خرج میدهد تا حکم الله را از آیات و روایات و تقریرات و سیرهی پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله و سلّم و ائمّه علیهم السّلام استخراج کند؛ ولی به یقین نمیتوان گفت چیزی که مرجع تقلید فهمیده همان حقیقت محض و حاقّ دین است. گواه بر این مدّعا اختلاف فتوایی است که بین مراجع خالص و عالم و متّقی وجود دارد و نیز تغییر فتوایی است که بعضاً در فتاوی یک مرجع رخ میدهد.
▪️در اصلِ دین که اختلاف نبود؛ این اختلافات در فهمهای نسبی بشر است. عمل به فتاوای مراجع در عصر غیبت بار مسؤولیّت را از دوش ما برمی دارد و ما تکلیفی فراتر از آن نداریم؛ ولی به این معنا نیست که زمانی که حضرت مهدی علیه السّلام تشریف آوردند هر آنچه از احکام اسلام بیان میکنند در همهی موارد مطابق با فتوای فلان مرجع باشد. اگر مطابق با فتوای فلان مرجع باشد، چون فتوای مرجع دیگر با این مرجع متفاوت است، قطعاً مطابق با فتوای آن مرجع نیست. بنابراین چنین نیست که ما یقین داشته باشیم هر آنچه اکنون در فهم دینی ما وجود دارد عین واقع است.
▫️ما فقط تلاش میکنیم و اگر در سرحدّ توان خودمان تلاش کردیم، پیش خدا معذوریم و مقصّر نیستیم؛ تا اینکه حضرت تشریف بیاورند و خیلی از بدفهمیها و نافهمیهای ما را تصحیح، جبران و تکمیل کنند.
▪️به موجب بعضی روایات اصلاحات و تغییراتی که حضرت در فهم دینی ایجاد میکنند، سبب میشود گروهی بگویند: ایشان دین جدیدی آوردهاند و این دین، اسلامی نیست که ما قبلاً سراغ داشتیم.
▫️پس از ظهور، دین قطعاً رنگ و رونق و طراوت بیشتری خواهد یافت؛ هم در بُعد روح و جانش که ولایت، محبّت و ارزشهای بلند معنوی و عرفانی است و هم در بُعد پیکرش که شریعت، ظاهر و پوسته ی اسلام است.
▪️دیگر اینکه حقایق باطنی ناشناختهای در دین است که تا زمان ظهور ناشناخته میماند؛ چنانکه در روایات داریم که علم بیست و هفت حرف است و تا زمان ظهور بیشتر از دو حرفش شناخته نمیشود و حضرت صاحب الزّمان علیه السّلام بیست و پنج حرف علم را معرّفی میکنند.
▫️این نشان میدهد با ظهور حضرت ولیّ عصر ارواحنافداه بابهای جدیدی از معارف به روی بشر باز میشود و ابعادی از دین فهمیده میشود که بشر تا زمان ظهور به آن رشد نرسیده است و آمادگی هضم و درک و فهم آن را ندارد. شاید یک معنای احیای دین هم این باشد.
📔 جانِ جهان
تألیف استاد مهدی طیّب
کانال هوالله 🍃❤️
https://eitaa.com/joinchat/4060807235C35b3c5af23