کـثرت عـین وحـدت است. بفهم! ای سید!نماز و روزه و زکات‌ و حج‌ و امثال آن‌که موصل به‌ وحدت‌اند‌ بـه‌ خـاصیت، ایصال آنها به وحدت وقتی است که خالصا للّه مؤدّی شوند،چنانچه‌ شرط کرده‌اند.و معنی‌”للّه‌”در ایـن بـاب همه کس را به فهم درنگنجد،و هرکس‌ را تا‌ کدام‌ معنی به خاطر رسـد.امـّا آنچه طالب وحدت را ضروریست آن است‌ که تـصوّر کـند کـه نیّت کردم که نماز گزارم یا روزه گـیرم مـثلا برای حقیقت‌ خود و وجود او‌،یعنی‌ یافت او‌،که او را گم کرده‌ام و می‌خواهم که بوسیلهء ایـن‌ عـبادت وحدت که عین اللّه است ظـهور نـماید‌. ای سید!عـابد اوسـت و مـعبود اوست.عابد است در مرتبهء تقیّد‌ و مـعبود‌ اسـت‌ در مرتبهء اطلاق.و مراتب و تمیّز در مراتب از امور عقلیه است،و موجود نیست مگر یـک حـقیقت که ‌‌هستی‌ صرف است.بفهم! کانال هوالله 🕋 https://eitaa.com/hooallah