6. متاسفانه این تصور اشتباه هم در خانواده ها دیده می شود که می گویند بگذاریم آزاد باشد و خودش باید بفهمد که نماز به نفع اوست. این باور هم دارای اشکال است و ما لازم است او را از هفت سالگی به بعد و به تدریج با مسائل دین آشنا کنیم. در سنین نوجوانی ممکن است نوجوان دچار بحرانهایی شود مثل این که من کیستم، از کجا آمده ام؟ چرا باید نماز بخوانم که لازم است والدین با ویژگی ها و نیازهای این دوران هم آشنا باشند. اگر قرار بود که ما اجازه دهیم آزاد باشد تا خودش انتخاب کند که نماز بخواند یا نخواند اهل بیت علیهم السلام هم همین کار را می کردند در حالی که می بینیم آن بزرگواران از سن هفت سالگی به بعد کودکان را به تدریج آماده و ملزم به انجام تکالیف دینی کرده اند. 7. ممکن است عده ای بگویند که این کارها سخت گیرانه است. چرا باید دختری را که هنوز ضعیف است ملزم به روزه کنیم یا پسری را که به سن بلوغ شرعی نرسیده از خوابِ ناز صبح بیدار کنیم؟ در پاسخ باید گفت ما از سن هفت سالگی به بعد به تدریج مسائل دینی را آموزش می دهیم. مثلا در موضوع نماز فرزندان ابتدا از نماز ظهر و عصر یا مغرب و عشا آن هم در حد یک وضو یا خواندن یک نماز شروع می کنیم و به تدریج احکام نماز را تکمیل می کنیم. یا در بحث روزه از روزه کله گنجشکی شروع می کنیم و به تدریج زمینه روزه گرفتن کامل فرزند را فراهم می کنیم یا در موضوع پوشش دختران ابتدا از روسری و مقنعه شروع می کنیم و به او یاد می دهیم که با رسیدن به سن بلوغ شرعی باید پوشش کامل داشته باشد. ضمن این که با توجه به ویژگی راحت طلبی انسان اگر در هفت سال دوم باید و نبایدها را نگوییم بعد از نوجوانی به سختی نوجوان خواهد پذیرفت. علت این که می گوییم به تدریج فرزندان را آماده انجام تکالیف دینی بکنیم به این جهت است که وقتی اصل تدریج را رعایت نکنیم و یکدفعه از فرزندان بخواهیم هم نماز بخوانند و هم حجاب داشته باشند و هم روزه بگیرند خودمان سبب دین گریزی نوجوانان می شویم. نوجوانی که تا دیروز آزاد بوده یکدفعه می بیند باید حجاب داشته باشد، صبح برای نماز بیدار شود، با نامحرم گفتگو نکند و ...به این نتیجه خواهد رسید که تکالیف دینی مانع آزادی او و لذت بردن او از زندگی است و به دلیل شرایط خاص این دوارن پس خواهد زد. 8. مهم ترین روش در تربیت دینی فرزندان روش الگویی است یعنی والدین خودشان مقید باشند تا فرزندان هم از آنان یاد بگیرند. پس سعی کنید الگوی خوبی برای فرزندان باشید. ضمن این که لازم است مفاهیم دینی در هفت سال اول از طریق داستان، نمایشنامه، فیلم، شعر به کودکان منتقل شود. خصوصا در روش الگویی باید والدین با هم نسبت به مسائل دینی یک نظر داشته باشند اگر پدر نماز نخواند و مادر نماز بخواند فرزند دچار دوگانگی می شود و نمی داند کدام رفتار درست است و در نتیجه والدین سمت الگویی خود را از دست خواهند داد. 9. دوره هفت سال سوم دیگر دوره اطاعت و تسلیم نیست و نوجوان می خواهد خودش باشد. اگر در دوره هفت سال دوم به این امر بی توجهی نشان دادند و باید و نبایدهای دینی را نادیده انگاشتند باید منتظر عواقب ناگوار آن در دوره نوجوانی باشند. متاسفانه در بحث تربیت دینی خانواده ها حاضر نیستند که محبت را با قاطعیت در هم بیامیزند و خودشان اسباب آسیب فرزندان را فراهم می کنند. 10. والدین عزیز باید همان گونه که به بحث تربیت علمی فرزندان اهمیت می دهند و به لطایف الحیل باید و نبایدهای درس و مدرسه را به آنان آموزش می دهند لازم است که در این هفت سال دوم که هفت سال غلامی فرزندان است باید و نبایدهای دینی را به آنان آموزش دهند. چگونه است که برای تربیت علمی فرزندان بیدار کردن آنان اشکال ندارد، در هوای سرد به مدرسه بروند اشکال ندارد، در فضای کلاس صبح تا ظهر بنشینند اشکال ندارد و خلاصه در درس خواندن اشکال ندار سختی ها را تحمل کنند ولی در تربیت بعد معنوی وجودشان اشکال دارد که سختی بکشند. تالیف: دکتر محمد اسماعیل زاده- کارشناس تعلیم و تربیت اسلامی- مشاور خانواده # مشاوره خانواده - ازدواج- تحکیم خانواده - تربيت فرزند 👇 👇 👇 لینک کانال در ایتا – شماره تماس با کارشناس https://eitaa.com/dr_9132532756 آدرس: استان خراسان جنوبی، طبس گلشن، فاز یک امیر المومنین (ع)، پشت دادگستری، کانون فرهنگی – تبلیغی مسجد ائمه بقیع (علیهم السلام) با رویکرد تخصصی مشاوره خانواده و دارای مجوز رسمی از سازمان تبلیغات اسلامی، مشاوره کودک، نوجوان و جوان، مشاوره فردی (اعتقادی، اخلاقی، مشکلات روحی روانی)، مشاوره تحصیلی، مشاوره ازدواج (انتخاب همسر، خواستگاری، نامزدی و عقد)، تحکیم خانواده (زوج درمانی، خانواده درمانی، تربیت دینی فرزندان) 🌴 @HOODARIR 🌴