💢اگر بخواهیم در چند محور ویژگی‌های شایعه را مطرح کنیم شاید این ده‌گانه یاری گر ما باشد: ۱: شایعات منبع مشخصی ندارند. ۲: شایعات مبهم هستند. ۳: شایعات احساسات مخاطب را درگیر می‌کنند. ۴: شایعات از کلیدواژهای تأثیرگذار برای القای خود بهره می‌گیرند. ۵: شایعات گاها ردی از واقعیت یک رخداد را بیان می‌کنند تا بقیه دروغ را باور کنیم. ۶ : شایعات ارجاع دهی‌های ساختگی دارند. ۷: شایعات، حقیقت را برش می‌زنند و به خورد مخاطب می‌دهند. ۸: شایعات لینک دارند اما لینک‌هایشان کار نمی‌کند. ۹: شایعات فوریت بخشی ساختگی دارند. ۱۰: شایعات وقتی از عنصر ترس بهره گرفته باشند، موفق‌تر ظاهر می‌شوند. 📚کتاب:«کرونا در آیینه سواد رسانه ای و علوم شناختی» ✍️به قلم: معصومه نصیری @asrehooshmandi 📣 هوشیاری رسانه ای 🆔 @HooshyariResanehe