تیزهوشان بیتربیت
در دوران کرونا معلم دینی دبستان داشت درس میداد من هم صدای او را از موبایل فرزندم میشنیدم؛ این جوری درس میداد:
جمله اول را از روی کتاب میخواند بعد میگفت این تست تیزهوشان سال ۹۵ بوده؛ بعد جمله دوم را میخواند میگفت این هم تست تیزهوشان سال ۹۷ بوده و همین طور تا آخر کلاس.
دبیر دینی دبیرستان هم این طوری درس میداد:
جمله اول را از روی کتاب میخواند بعد میگفت این تست کنکور سال ۹۳ بوده؛ بعد جمله دوم را میخواند میگفت این هم تست کنکور سال ۹۱ بوده و همین طور تا آخر کلاس.
اصلاً دین درس نمیدادند همّ و غمّ آنها بالا رفتن تعداد قبولی مدرسهشان در تیزهوشان و کنکور بود.
وقتی به آنها تذکر دادم در پاسخ گفتند:
والدین دانشآموزان همین روش تدریس را میپسندند چون آنها دنبال قبول شدن فرزندشان در مدرسه تیزهوشان و دانشگاه هستند. مدیر مدرسه هم دنبال این است که آمار قبولی تیزهوشان و کنکورش بالاتر برود تا به عنوان مدیر موفق معرفی شود. معلم و دبیر موفق هم کسی است که روش تدریسش به گونه ای باشد که والدین و مدیر مدرسه راضی باشند.
انسان بر اساس باورهایش زندگی میکند. هنگامی که آموزش دین و اعتقادات بازیچه شود، نتیجهاش این خواهد شد که خروجی دبیرستان و دانشگاه ما تیزهوشان بیتربیتی میشوند که امروز خیابانها و دانشگاهها را صحنه آشوب و اغتشاش کردهاند.
راه حل این مسأله آن است که تا پایان دوره اول دبیرستان یعنی کلاس نهم که دانشآموزان به سن تکلیف میرسند اکثر مواد درسی و دروس اصلی دانشآموزان را دروس اعتقادی و سبک زندگی و تربیت اسلامی تشکیل دهد و دروس تجربی و ریاضی به عنوان دروس جنبی و به اندازه ضرورت تدریس شود؛ زیرا تا سن بلوغ و تکلیف بایستی شخصیت دینی و تربیتی دانشآموزان شکل بگیرد و ساخته شود سپس دانشآموزان از کلاس دهم تا آخر عمرشان بروند در رشته مورد علاقهشان درس بخوانند و متخصص شوند. به دیگر سخن، بایستی تا کلاس نهم، دانشآموزان را تربیت کرد سپس از کلاس دهم به بعد سلاح علم و تخصص را به دستشان سپرد.
ثانیاً وظیفه تدریس دروس دینی و تربیتی و سبک زندگی در دبستان و دبیرستان را برعهده معلمان و دبیرانی بگذارند که دغدغه آنها تربیت دینی دانشآموزان باشد نه قبولی تیزهوشان و کنکور.
مطلب کپی است
#رسول_محمدزاده
@rasooll_ir