🔰خلاصه جلسه پانزدهم از سلسله جلسات معرفت دینی با موضوع مردم سالاری دینی
🔴مقدمه ۱
انسان وقتی به کاروان ابی عبدلله نگاه می کند تکثر را می بیند . حرکت کاروان امام حسین یک حرکت تمدنی بود نه جنگی .
امام حسین با خودش گنه کار را آورد ، بچه را آورد ، مادر را آورد ، نوجوان را آورد ، پیر مرد را آورد ، سیاه پوست را آورد و ...
این تکثر ، پیکره جامعه است . ما اگر این تکثر را نبینیم نمی توانیم جامعه را با خودمان همراه کنیم .
🔵مقدمه ۲
اگر من و تن ارتباط رفت و برگشتی نداشته باشد ، انسان دچار اختلال می شود . ما در من همه پتانسیل ها و قابلیت ها را داریم ، این تن است که دچار اختلال است . کسی که کور مادر زاد است ؛ من او قابلیت شناخت رنگ را دارد ولی چون تن او مشکل دارد این به عینیت نرسیده است .
(در اینجا ما نمی توانیم به من ایراد بگیریم)
✅همین است که اسلام همه قابلیت ها را دارد ، مشکل در طبیعت است .
اصل
اگر توحید در طبیعیات ظهور و بروز نداشته باشد ، ناقص است . توحید باید در بحث بانوان ، معیشت ، اقتصاد ، زیبایی شناسی ، سیاست و .... بیاید وسط .(توحید اگر سرریز اجتماعی و زندگانی نداشته باشد مورد اختلال است .)
این مسئله در زندگی فردی هم قابل تعمیم است . مثلا اگر انسانی با همسرش مشکل دارد قطعا مشکلش در توحیدش است چراکه توحید در تمام ساحت ها سرریز نداشته است .
🔷باید بین طبیعیات و توحید یک ارتباط رفت و برگشت باشد و توحید سرریز داشته باشد .
وقتی انسان به کارهایی که اسلام می کند نگاه می کند ، نگاه توحیدی و تمدنی را می فهمد . مثلا وقتی می خواهد به بشر بگوید متواضع باش می آید مکان مشخص می کند به نام مسجد ، عمل مشخص می کند و می گوید نماز بخوان و جبینت را به خاک بی انداز و اصلا به طور کلی شریعت ایجاد می کند .
مثلا ما تعاونوا علی البّر و تقوا را می فهمیدیم ولی کاری که امام خمینی انجام داد این مفهوم را وارد طبیعیات کرد و چیزی به نام بسیج را خلق کرد .
🔶برای هرچیزی ما باید واژه سازی کنیم ، نمادسازی کنیم ، شعارسازی کنیم ، هویت سازی کنیم ، نهاد سازی کنیم . این ها همه ش استادی امام خمینی بود که رابطه رفت و برگشتی را به ظهور رسانید .
امام خمینی قرآن را فرود می آورد در طبیعیات .
(کاری که انقلاب اسلامی کرد آوردن توحید به وسط میدان بود . در حالی که قبل انقلاب اینطور نبود .✅
🔸کانال حسینیه معارف انقلاب اسلامی🔸
@hoseiniehmaaref