🔰تقابل هویتی
#مردم_سالاری_دینی با
#لیبرال_دموکراسی
⭕️خلاصه جلسه پنجم از سلسله جلسات معرفت دینی با موضوع
مردم سالاری دینی
👤حجة الاسلام غفاری
🔰بحثی که امشب ذیل تقابل مردمسالاری دینی و لیبرال دموکراسی داریم در مورد امکانسنجی رجوع به مردم در بستر شریعت و دین هست.
🔻تا جایی که بنده بالاجمال اطلاع دارم، آقایانی که به بحث دموکراسی در کشور پافشاری دارند معتقدند که این امکان در دین اصلا وجود ندارد.
🔹اما حقیقت این است که رجوع به مردم از دل خود اسلام فهمیده میشود و این یک ترکیب انضمامی نیست.
🔺ما دو نوع ترکیب داریم؛ یک ترکیب انضمامی مثل ماشین که درآن قطعات ماشین به هم الصاق شده و یک سیستم و ترکیب تشکیل دادهاند اما یک حقیقت واحد ایجاد نمیشود. در مقابل آن، یک ترکیب حقیقی داریم که اتحاد داشته و اجزای آن یک شیء واحد میباشند. و اعلان استقلال در اجزای آن معنی ندارد مثل بدن انسان، این نوع ترکیب حقیقی و اتحادی است.
❓مساله این است که آیا امام در انقلاب اسلامی پیوند اسلام و رجوع به مردم را یک ترکیب انضمامی قرار داد یا حقیقتا از دل اسلام این رجوع را فهمید؟
🔹«افرادى گمان نکنند که امام بزرگوار ما، انتخابات را از فرهنگ غربى گرفت و آن را قاطى کرد با تفکر اسلامى و شریعت اسلامى؛ نه، اگر انتخابات و مردمسالارى و تکیهى به آراء مردم، جزو دین نمیبود و از شریعت اسلامى استفاده نمیشد، امام هیچ تقیدى نداشت؛ آن آدم صریح و قاطع، مطلب را بیان میکرد. این جزو دین است... باید شریعت اسلامى رعایت بشود. و گردش کار در این نظام بهوسیلهى مردمسالارى است »( ۱۳۹۳/۰۳/۱۴)
🔸«مردمسالاریِ ما از دل اسلام جوشید ... اینجور نیست که وقتی ما میگوییم مردمسالاری دینی، این به معنای یک ترکیب انضمامی بین مردمسالاری با یک مفهومی است و دین با یک مفهوم دیگری؛ این نیست. مردمسالاری ما از دین سرچشمه گرفته است، اسلام این راه را به ما نشان داده است»(۱۳۹۲/۰۶/۱۴)
🔘شریعت چهارچوب و قوانین چگونگی حضور و کنشگری مردم در عرصه اجتماعی و سیاست است.
آنجایی که احساس کردی دستورات شریعت مانع از حضور در اجتماع میشود مثلا حجاب مانع حضور زن در اجتماع میشود، آنجا محل دروغ و فریب است، کار شریعت و امام این است که کمک کند که انسان در آن نقطه فریب نخورد. فریب یعنی دقیقا همین، همانطور که قبلا بحث کردیم که دموکراسی فریب است.
🔹«اسلامگرایی در نظام اسلامی، از مردمگرایی جدا نیست. مردمگرایی در نظام اسلامی، ریشهی اسلامی دارد. وقتی ما میگوییم «نظام اسلامی»، امکان ندارد که مردم نادیده گرفته شوند.»( ۱۳۸۰/۰۳/۱۴)
🔸«در کشور ما اگر قرار شد مردمسالاریای وجود داشته باشد و حاکمیت در دست مردم باشد، جز در سایه اسلام و جمهوری اسلامی این کار ممکن نیست.»( ۱۳۸۰/۰۶/۰۵)
🔺اینجا ایشان یک معنایی را بین اسلام و دین و مردم برقرار میکند؛ جایی که مردم نیست دین نیست و جایی که دین نیست مردم نیست.
❇️حال یک سوال پیش میآید که طبق این فرمایش، بعد از انقلاب معنویت و دینداری مردم رشد کرده است یا نکرده است؟
برای پاسخ به این سوال باید دید که مردم در صحنه هستند یا نیستند، مردم دیندارترند چون در صحنه حاضرترند.
🔻کانال حسینیه معارف انقلاب اسلامی
@hoseiniehmaaref