🔺در نشست علمی "بررسی قرآنی و فقهی محاربه" مطرح شد: قانون مجازات اسلامی بر اساس فتوای مشهور فقها تنظیم شده و نباید در رسانه های عمومی به نقل اقوال غیر مشهور پرداخت./ تخییر قاضی در انتخاب مجازات های چهارگانه محارب، فتوای مشهور فقهاست.🔺 ▪️نشست علمی "بررسی قرآنی فقهی و محاربه" با حضور استاد حجت الاسلام والمسلمین سیدمحمدرضا شفیعی و جمعی از اساتید و طلاب مدرسه امام حسن مجتبی علیه السلام در اهواز برگزار شد. ▪️استاد شفیعی در این نشست با اشاره به تفاوت سه عنوان " محاربه" ، " افساد فی الارض" و "بغی"، محاربه را به معنای دست به اسلحه بردن برای ایجاد ناامنی و ترساندن مردم دانست و گفت: در آیه ۳۳ سوره مبارکه مائده ۴ مجازات برای محارب ذکر شده است: ۱ - قتل( اعدام) ۲ - به صلیب کشیدن ۳ - نفی بلد(تبعید) ۴ - بریدن دست و پای محارب. ▪️ایشان با توجه به اینکه در ادبیات عرب حرف "او" مفید تخییر است، گفت: حاکم مخیر است که هر کدام از این مجازاتها را که صلاح دید انتخاب کند. ▪️وی با اشاره به ماده ۲۷۹ قانون مجازات اسلامی، گفت: در تحقق عنوان "محاربه" قتل افراد شرط نیست و همین که شخصی با اسلحه در جامعه ایجاد ناامنی و ارعاب کند، عنوان محارب بر او صادق است و تطبیق این عنوان بر افراد نیز بر عهده قاضی است نه افراد عادی؛ قاضی هم بر اساس مستندات موضوع را تشخیص می‌دهد‌. ▪️ایشان با قرائت ماده ۲۸۲ و ۲۸۳ قانون مجازات اسلامی، انتخاب نوع مجازات را به تشخیص قاضی دانست و اطلاق آیه شریفه و روایاتی مانند حسنه جمیل بن دراج را به عنوان مستند تخییر حاکم اسلامی در نوع مجازات محارب برشمرد. ▪️استاد سطوح عالی حوزه علمیه اهواز در پاسخ به این سوال که آیا قاعده ی درء( تدرء الحدود بالشبهات) نمی‌تواند مانع از اجرای حکم اعدام برای محارب شود؟ گفت: این قاعده ناظر به شبهه ای است که ممکن است برای قاضی پیش بیاید و شبهه داشتن دیگران در اجرای حکم ملاک نیست. ▪️حجت الاسلام والمسلمین سیدمحمدرضا شفیعی با اشاره به اینکه تخییر قاضی در انتخاب مجازات محارب، فتوای مشهور فقهاست گفت: هرچند بزرگانی مانند شیخ طوسی و محقق خویی، قائل به لزوم تناسب مجازات با جنایت محارب ( مجازات ترتیبی) هستند، اما چون قانون مجازات اسلامی بر اساس فتاوای مشهور فقها تنظیم شده ، ملاک عمل قاضی نیز همان است نه فتاوای خلاف مشهور. ▪️ایشان هم چنین با اشاره به نظر بزرگانی چون شیخ مفید، سلار دیلمی و ابن ادریس، به نقل نظر امام خمینی در تحریرالوسیله پرداخت و گفت: امام خمینی تخییر قاضی را اقوی و ترتیب در مجازات را احتیاط مستحب دانسته است. ▪️وی در بخش پایانی سخنان خود خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه فتوای مشهور به عنوان قانون ملاک عمل قرار می‌گیرد، ذکر اقوال خلاف مشهور توسط برخی افراد در رسانه های عمومی، صحیح نیست و جای این گونه مباحث علمی صرفا در حوزه های علمیه و دانشگاهها است و نباید با اغراض سیاسی به نقل اقوال مختلف فقهی در رسانه ها پرداخت. https://eitaa.com/joinchat/1825112256C18b7ae32fd