🌱 🔰بخوانید و نشر دهید 📚 بر پایه روایتی که علامه مجلسی آن را در بحارالانوار (جلد ۳۲، صفحه ۲۶۷، حدیث ۲۰۶) از احتجاج طبرسی نقل کرده است و آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی در جلد ۲ صفحه ۲۴ کتاب پیام امام امیرالمومنین علیه السلام به آن اشاره کرده‌اند؛ عمرو بن عاص، روزی به عایشه گفت: «لوددت أنّک قتلت یوم الجمل!، من، دوست داشتم که تو، در روز جنگ جمل کشته شده بودی!» عایشه با تعجب پرسید: «و لم؟ لا أبا لک!» ای بی‌اصل و نسب! به چه دلیل؟». عمرو عاص در پاسخ گفت: « کنت تموتین بأجلک و تدخلین الجنّه و نجعلک أکبر التّشنیع علی علیّ » تو با مرگ خود، از دنیا می‌رفتی و داخل بهشت می‌شدی و ما، قتل تو را، بزرگ‌ترین دستاویز برای بدگویی به علی قرار می‌دادیم.» 🔹 این شرح حالی است از کسانی که جنگ جمل را با برافراشتن پیراهن خونی خلیفه سوم و به بهانه خونخواهی بر امیرالمومنین علی علیه‌السلام تحمیل کرده بودند اما وقتی از این فتنه نتیجه مطلوب را نگرفتند، این چنین از اینکه همسر پیامبر اسلام در این جنگ کشته نشد تا خون وی را بهانه‌ای برای جنگ روانی علیه حضرت علی(ع) قرار بدهند حسرت می‌خورند. 👌 مولای متقیان البته پاسخ قاطعی به جنگ روانی اهل جمل یعنی خونخواهان دروغین خلیفه مقتول داده‌اند، آنجا که در مورد آنها فرمودند:«وَ إِنَّهُمْ لَیَطْلُبُونَ حَقّاً هُمْ تَرَکُوهُ وَ دَماً هُمْ سَفَکُوهُ... آنها، حقّی را از من مطالبه می‌کنند که خود، آن را ترک گفته‌اند و انتقام خونی را می‌طلبند که خود، آن را ریخته‌اند...»(خطبه ۲۲ نهج‌البلاغه). 💢 این روایت و کلام حضرت امیر(ع) نه به قصد قیاس مصادیق با یکدیگر بلکه صرفاً به این منظور نقل شد تا به یاد بیاوریم که از گذشته دور تاکنون جبهه نفاق و فتنه‌گران دنیاطلب برای رسیدن به خواسته‌های باطل خود نه از کشته‌سازی ابایی داشته‌اند و نه از انداختن خون مقتولی که خود دست به آن آلوده کرده‌اند به گردن طرف مقابل. این روزها اما شاید خیلی راحت‌تر می‌توان آنچنان فضایی را درک کرد. 🖋پ.نوشت؛ آیا دشمن به دنبال ترور و کشته سازی در جامعه نخبگانی کشور است؟ مخصوصاً نخبگانی که با نظام زاویه دارند یا انتقاداتی به نظام دارند تا خون آنها را گردن نظام بیندازد و آتش آشوب و اغتشاش در کشور را شعله ور نگه دارد؟ ┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄ مدیریت حوزه علمیه استان البرز @HowzehAlborz 🌱