#ادبیات_عرب_کاربردی_مهارتی
#سوره_بقره_آیه۲
ذَٰلِكَ ٱلْكِتَٰبُ لَا رَيْبَ ۛ فِيهِ ۛ هُدًى لِّلْمُتَّقِينَ
تجزیه👈
ذلک : اسم اشاره به دور، مفرد مذکر، معرفه، مبنی، جامد، غیر متصرف
ذا: اسم ثنایی، مفرد مذکر، مبنی
لام (لِـ): لام بعید یا مؤکد در بعید
کـَ: برای خطاب
الکتاب :
ال: حرف تعریف عهد ذهنی یا حضوری، مبنی، غیر عامل، مختص اسم
کتاب: اسم، ثلاثی مزید، مصدر ثلاثی مجرد، مفرد، مذکر (مجازی)، سالم از ماده (کتب)، معرفه به ال، معرب، جامد، متصرف
لا :حرف نفی جنس، مبنی، عامل، مختص به اسم
هدیً : اسم، ثلاثی مجرد، مصدر (سماعی)، مفرد، مذکر، ناسالم (معتل ناقص یایی) از ماده هدی، نکره، معرب، جامد، منصرف، غیر متصرف.
للمتقین : ال: موصول اسمی، مبنی، غیرعامل، مختص اسم.
متقین: اسم، ثلاثی مزید، جمع مذکر، ناسالم (معتل، لفیف مفروق)، از ماده (وقی)،
معرفه به ال، مشتق،منصرف،متصرف
♻️ترکیب آیه ⬅️
ذلک :ذا اسم اشاره مبنی بر سکون در محل رفع مبتدا و لام لام بُعد وکاف برای خطاب می باشد.
کتاب :بدل از اسم اشاره مرفوع،و جائز است اعراب دادنش به عنوان خبر برای اسم اشاره.
لاریب :لا نفی جنس است و عمل میکند عمل إن را.ریب اسم لا است و مبنی بر فتح است و در محل نصب.
فیه :جار و مجرور متعلق به خبر محذوف که تقدیرش حاصل است و جمله لا ریب فیه خبر برای اسم اشاره است.
هدیً :خبر دوم اسم اشاره مرفوع به ضمه مقدره.
للمتقین :متقین اسم مجرور به یاء برای اینکه جمع مذکر سالم است. و متعلق به هدی می باشد.
📚 واحد پژوهش مدرسه علمیه مسجد گوهرشاد
https://eitaa.com/joinchat/3176005776Cfc63dd93ba