#یادداشت_ویژه_تحول
♨️تحول در حوزه؛ قربانی سستی و بی ارادگی طلاب و اساتید انقلابی
◼️پاسخی به مطالب منتشر شده در برخی از کانال های حوزوی
🔸اخیراً یادداشتی با عنوان «تحول در حوزه؛ قربانی جدال بی نتیجه تحول ستیزان و تحول نویسان بی نقشه» در برخی از کانالهای حوزوی منتشر شده که ناظر به اختلاف استاد فاضل و استاد اکبر نژاد بوده و به انتقاد از دو طرف پرداخته است.
🔸نویسنده سوء استفاده تحول ستیزان از داعیه دار تحول حوزه یعنی رهبرانقلاب را مورد انتقاد قرار داده و نشست اساتید را که به دنبال تضعیف پیوند حوزه و نظام اسلامی است، به چالش کشیده است.
🔸اما نکته جالب، انتقاد ایشان از طرف تحول خواه است. اول اینکه ایشان را "تحول نویس" میخواند و نه تحول خواه! یعنی ایشان در راستای تحول خواهی جز رجز خوانی هیچ اقدامی انجام ندادهاند. دوم اینکه رویکرد ایشان را سلبی و فاقد راهکار مناسب و نقشه راه میداند. گویا انتظار دارد در میانه دعوایی که بر سر انتساب یک پیام به رهبری معظم است، تحول خواهان نقشه راه تحول را نیز ارائه دهند.
🔸در خوشبینانهترین حالت باید گفت نویسنده یا در قم زندگی نمیکند و یا از کنج حجره خارج نشده و با فضای علمی حوزه ارتباطی ندارد. و گرنه میدید که استاد اکبر نژاد و موسسه متبوع ایشان دهها جلسه علمی أعم از نظریه پردازی، مناظره و نقد و نظر علمی برگزار کرده و جامعه علمی قم را به چالش کشیدهاند و دقیقا به همین خاطر است که متحجرین این گونه دست پاچه شده و چون قدرت پاسخگویی علمی ندارند، برای دفاع از حیثیت خود پشت رهبری معظم سنگر گرفته اند.
🔺 نه تنها نویسنده از دهها جلسه علمی موسسه فقاهت بی خبر است بلکه از بسته جامع اجتهادی ایشان نیز اطلاعی ندارد. یا نهایتا مانند سایر اهل علم، تنها نام آن را شنیده و آن را مطالعه نکرده است. و گرنه متوجه میشد که اگر تحول خواهان به مقابله با کتب آموزشی حوزه و مهم تر از آن اصول فقه مرسوم پرداخته و حیثیت آن را به چالش کشیده اند، پیش از آن جایگزینی برای آن به جامعه علمی ارائه نموده اند. علاوه بر این؛ اگر نویسنده قدری به خود زحمت داده و تولیدات رسانهای موسسه فقاهت را دنبال کرده بود، میفهمید که در همه عرصههای تحول حوزه، از وحدت مرجعیت گرفته تا تغییر کتب درسی و اصلاح نظام معیشتی طلاب و نظام تبلیغ و استعداد سنجی و رشته های تخصصی و...، راهکارهای مناسبی از طرف ایشان پیشنهاد شده است. اگرچه بسیاری از اشکالات حوزه آن قدر بدیهی است که برای رفع آنها نیاز به هیچ نقشهای نیست.
🔸ضرورت های پیش آمده پس از انقلاب اسلامی و همچنین فریادهایی که دلسوزان حوزه سر داده و حوزویان را به تحول در حوزه فرا میخواندند، همگی ایجاب می کرد تا در 40 سال گذشته حرکت مناسبی صورت گیرد، اما نویسنده مذکور گویا تازه هشیار شده است و میگوید: «وقت آن رسیده که فضلای اندیشمند حوزه علمیه، وارد میدان شوند و نقشه راه تحقق تحول را ترسیم نمایند». اندیشمندان انقلابی حوزه در این چهل سالی که از انقلاب میگذرد، مشغول چه کار مهمی بودهاند که تازه بعد از این همه سال وقت اقدام فرا رسیده است؟! آن هم نه اقدام عملی بلکه صرفا ترسیم نقشه راه!! در این سی سالی که رهبر انقلاب فریاد میکشید و حوزه را از مرگ و انزوا بیم میداد، چه کار مهم تری وجود داشت که اساتید و طلاب انقلابی هیچ اقدامی انجام ندادند؟!
پس بهتر است به جای اینکه خارج از گود نشسته و انگشت اتهام را به سوی تحول خواهان نشانه رویم، قدری در مورد سستی و اهمال بدنه طلاب و اساتید انقلابی تامل کنیم و فکری برای بیدار شدن ایشان از این خواب گران نماییم، که تحول در حوزه قربانی نزاع متحجرین و تحول خواهان و نبودن نقشه نیست، بلکه همین سستی و خمودی و خارج از گود بودن، تحول را زمینگیر کرده است!
▪️علی شیاسی
🆔
@feghahat