💢 شقشقیه
به نام خدا
به آقای اعرافی توصیه میکنیم، قبل از اینکه شما هم مثل سایر مدیران گذشته، به جمع مدیران تاریخگذشتهی بیاثر بپیوندید، یک تحولی به وجود بیاورید ... چشم روی هم بگذاریم دورهی شما هم به سر آمده و مثل قبلیها، منشاء آثاری راهبردی نبودهاید.
محافظهکاری و ترس، سمّ مهلک برای یک مدیریت تمدنی و انقلابی به حساب میآید ... اگر امام خمینی هم مانند دیگر حضرات روحیهی محافظهکارانه داشتند، بدون تردید الان ما زیر سایه حکومت شاهنشاهی نسل محمدرضا قرار داشتیم.
مدیریت کوه کندن نیست. اگر نمیتوانید تحول بنیادین و شگرف ایجاد کنید، اقلا یک قلم و کاغذ بردارید و چند مساله و مشکل حوزه را در آن بنویسید، و به مرور، در پی پیادهسازی آنها باشید.
بنده چند مثال ساده برای شما میزنم، که انجام دادن همین امور ساده، یک تنفس و گشایشی را برای حوزه و حوزویان به ارمغان میآورد:
_ تغییر کتاب کفایه؛ چرا که این کتاب ۸ ترم وقت طلبهها را میگیرد و طلبه به مدت ۲ سال باید مثل یک کارگر از صبح تا ظهر به بیل زدن این کتاب (کشف مرجع ضمیر و یافتن مراد مرحوم مصنف) در سر کلاس استاد مشغول باشد. در حالی که همین مطالب و بهتر و بیشتر از آن را می شود در مدتی بسیار کمتر به طلاب منتقل کرد.
_ تبدیل ۳ سال تحصیلی ادبیات عرب به کمتر از ۲ سال
_ شما بالا بروید پایین بیایید، یک عده از طلاب قصد مجتهد شدن در فقه را ندارند. پس چرا اینها را در ۸ ترم کفایه و ۱۰ ترم رسائل و حدود ۱۶ ترم مکاسب اسیر میکنید؟! خود آیت الله سبحانی فرمودند: برای کسی که نمیخواهد مجتهد شود حتی شرحلمعه هم زیاد است.
_ حتی این طول و تفصیل و کشوقوس اصولی، برای کسی هم که قصد اجتهاد در فقه را داشته باشد، جای تامل جدّی دارد. و به قول آیت الله مکارم شیرازی قوّه دماغی طلاب را میسوزاند.
_ تجدید نظر جدی در مساله الزام تلبس؛ تا هر کسی (فاقد وزانت علمی و طهارت روحی و سدادت عملی) را در این لباس نبینیم و نبینند.
_ رویکرد تخصصی (در حیطههای غیر فقهی) به حوزه دادن ( به قول آیت الله جوادی آملی: حوزه زمانی حوزه می شود که از مدار تنگ فقه و اصول بگذرد)؛ برخی شاید تا بیست سال در تحصیلات حوزوی مجتهد در فقه نشوند در حالی که اگر یک برنامه ۷-۸ ساله در مثلا حیطه کلام و کلام جدید ( یا فلسفه دین یا فلسفه های مضاف یا روانشناسی یا جامعهشناسی و سایر علوم انسانی) به آنها داده میشد، با همان ۷-۸ سال تا مرز اجتهاد در رشته کلام قدیم و جدید یا یکی از آن رشتهها میرفتند و میتوانستند به درد خودشان و خانوادهشان و جامعهشان بخورند نه این که تبدیل شوند به یک فسیلِ بیخاصیت.
بیشترین نیروها و امیدهای ولیفقیه (رهبرمعظم) در حوزهعلمیه و سپاهپاسداران است. رهبری وقتی به سپاه اشارهای میکند، سریعا تبعیت میکنند و سعی میکنند در کمترین زمان ممکن آن را محقق کنند؛ به سپاه فرمود باید به یک قدرت فراگیر پهپادی نایل شوید، سریعا توسعه دادند و ... . اما چرا حوزه اینگونه تبعیت نمیکند و صرفا شعار می دهد؟! و اگر هم کسانی در گوشهو کنار مشغولند، به تصریح خود رهبری، حوزه نباید اینها را خروجی و محصول خود بداند؛ چراکه خودشان با برنامه خودشان پیشروی کردهاند. رهبری در این ۳۰ سال، صدها توصیه به حوزه کردهاند که دهها مورد آنها توصیههای راهبردی و اساسی بوده است. الان شما چهار مورد از فرامین رهبری که حوزه در این سالها محقق کرده را نام ببرید!!
جناب آقای اعرافی عملکرد شما باید با دیگر مدیران فرق داشته باشد. ما شما را میشناسیم. شما از آن مدیران جاهلِ بیسواد نیستید که وقتی اسم دین را میشنوند، ذهنشان به مشتق و استصحاب و مسحپا میرود. و وقتی اسم اسلامی کردن دانشگاه را میشنوند، ذهنشان به انجام دعای کمیل در نمازخانه دانشگاه و موی سر دختران دانشگاه میرود. آقای اعرافی شما یک اسلام شناس ذو ابعادید، شما علم و شعور دارید، شما تاثیر فارغ التحصیل شدن میلیونها دانشجوی علوم انسانی غربی را بر ارکان کشور میفهمید و ... .
به شما توصیه میکنم بدون هیچ ترس و واهمهای و بدون هیچ تاثیر پذیری از مدرسین فسیل شدهی خدا و دین و دنیا نشناسِ سطوح عالی، به پیاده سازی افکار تحول گرایانه خودتان بپردازید.
موحد باشید و حریّت داشته باشید و مطمئن باشید که در صورت حرکت رو به جلو و غیر انفعالی، خداوند و صاحبالزمان (ع) و طلاب یار شما خواهند بود.
والسلام علی من اتبع الهدی
🖌 امین دهقانی، سطح۳ حوزه قم و پژوهشگر فلسفه
♦️ کانال حوزه و فلسفه:
✅
@feghheakbar