⏫🔹تعریف لغوی و اصطلاحی تمدن تمدن در لغت یعنی : انتقال از خشونت و هجمه و جهل به حالت ظرافت و انس و معرفت. تمدن‌داشتن: شهرنشین بودن و در مرحله کامل تربیت اجتماعی قرار داشتن در اصطلاح: «جامعه انسانی که به سطح بالایی از توسعه و تقسیم کار ساختارمند اجتماعی رسیده باشد». همچنین در انسان‌شناسی، تمدن به مثابه مرحله‌ اجتماعی‌سیاسی پیشرفته تطور فرهنگی تعریف می‌شود که در آن با حکومتی متمرکز (در شهری که مرکز تشریفات است یا در منطقه‌ای گسترده‌تر که نام دولت به خود می‌گیرد) روبرو هستیم. 🔶تمدن مولفه‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری دارد؛ مولفه‌های نرم‌افزاری شامل علم، دین، هنر، فلسفه، حقوق، ادبیات، معرفت‌شناسی و زیبایی‌شناسی هستند و مولفه‌های سخت‌افزاری شامل جمعیت انسانی، شهر، سیاست، اقتصاد، فناوری و معماری‌اند. دسته اول عناصر ذهنی و معنوی تمدن‌اند و دسته دوم عناصر عینی و بیرونی تمدن. 🔅یکی از مولفه‌هایی که درباره تمدن و تمدن‌سازی وجود دارد و به نوعی از اشتراکات تمدن‌پژوهانه است مسئله قدرت سیاسی است. اگر قدرت وجود داشت می‌توان سیطره تمدنی را هم همراه با او به وجود آورد. بعد از قدرت سیاسی مقوله مهم در تمدن‌سازی‌، قدرت اقتصادی است. اقتصاد یک نوع قدرت است و هر کسی که ادعای تمدن‌سازی و تاثیر‌گذاری سیاسی اجتماعی در جهان انسانی را دارد باید برخوردار از قدرت اقتصادی باشد. 🔆دو مقوله دیگر وجود دارد که به نوعی فهم تاریخی خیلی از افراد را دچار مشکل کرده است و آن مؤلفه قدرت معنوی و قدرت علمی در تمدن است. جریان معاند با اهل بیت (ع) قدرت سیاسی و اقتصادی را از اهل بیت (ع) غصب کردند اما نتوانستند قدرت معنوی و قدرت علمی اهل بیت(ع) و جایگاه اهل بیت(ع) را بگیرند. قدرت معنوی و قدرت علمی به دلیل اینکه مربوط به ذات انسانی است و یک امر تکوینی است نتوانستند رقیبی برای آن ایجاد بکنند و این دو قدرت را بگیرند و همچنان در میان شیعه و اهل سنت، موافق و مخالف به نوعی اعتراف به علم و معنویت اهل‌بیت وجود دارد. فهم تاریخی ما از سیره و گذشته تاریخی اهل بیت(ع) هم بر اساس دو مقوله علم و معنویت صورت گرفته است. 🔷یکی از علت‌هایی که ما دچار فهم سکولار از سیره اهل بیت(ع) شده ایم به خاطر این قضیه است. وقتی که ما تحقق و تجلی معنویت و علم را در گذشته تاریخی اهل‌بیت(ع) می‌بینیم، در برداشت‌های‌مان اینگونه تحلیل می کنیم که اهل بیت(ع) هم صرفاً توجهشان و تمرکزشان بر معنویت و علم بوده است است چرا که ما با تحقق و بروزات این دو مقوله مواجه هستیم یعنی توجه صرف به مقوله علم و معنویت. 🔻یکی از ظلم‌ها به اهل بیت(ع) انحصار اهل بیت(ع) در علم و معنویت است درحالی که شخصیت اهل بیت(ع) به نوعی فراتر از این مقوله ‌ها است و شامل تمام مقوله ‌ها می‌باشد و وقتی ما بحث تمدن اسلامی را مطرح می‌کنیم همه این مولف‌ها باید در کسی که به نوعی مدیریت یک جامعه را در اختیار دارد وجود داشته باشد. •┈┈••••✾🔆✾•••┈┈• 🌐معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان: 📚 https://eitaa.com/joinchat/1846018082C067d491c5f 🔎 @howzehpajohesh