💠 إِنَّ اللَّهَ يَأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَالْإِحْسَانِ وَإِيتَاءِ ذِي الْقُرْبَىٰ وَيَنْهَىٰ عَنِ الْفَحْشَاءِ وَالْمُنكَرِ وَالْبَغْيِ ۚ يَعِظُكُمْ لَعَلَّكُمْ تَذَكَّرُونَ ﴿نحل أيه٩٠﴾ ✅پیام ها: 1- آیا خداوندی كه انسان ها را به عدل و احسان دعوت می كند، می شود كه خود عادل نباشد! «إِنَّ اَللّهَ یَأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَ اَلْإِحْسانِ» 2- عدل واحسان در كنار هم جاذبه دارد، وگرنه مقرّرات خشك، دلها را التیام نمی دهد. «یَأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَ اَلْإِحْسانِ» (عدل، مقدار واجب واحسان، مقدار مستحبّ است) 3- اوّلین آمر به معروف وناهی از منكر، خود خداوندست. إِنَّ اَللّهَ یَأْمُرُ. . . وَ یَنْهی 4- در احسان، رسیدگی به بستگان و صله رحم اولویّت دارد. «اَلْإِحْسانِ وَ إِیتاءِ ذِی اَلْقُرْبی » 5- امر به معروف، بر نهی از منكر مقدّم است و عدل، بر احسان. یَأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَ اَلْإِحْسانِ . . . وَ یَنْهی 6- امر به معروف و نهی از منكر باید در فضای صفا و محبّت و در قالب موعظه و خیرخواهی باشد. یَأْمُرُ. . . یَنْهی . . . یَعِظُكُمْ 7- آمرین به معروف نباید از مردم انتظار پذیرش صددرصد داشته باشند. «لَعَلَّكُمْ تَذَكَّرُونَ» 8- مردم فطرتاً به عدل واحسان گرایش دارند واز فحشا ومنكر متنفرّند، لیكن وسوسه ها و غرایز موجب غفلت او می باشند كه باید با تذكّر آنان را متذكّر نمود. «لَعَلَّكُمْ تَذَكَّرُونَ» 9- در نهی از منكر باید ابتدا گناهان رسوا را جلوگیری كرد، همان گونه كه در امر به معروف باید ابتدا به واجبات سفارش كرد. یَأْمُرُ بِالْعَدْلِ . . . یَنْهی عَنِ اَلْفَحْشاءِ 10- سفارش به عدل و نهی از فحشا، سنّت ابدی خداوند است. یَأْمُرُ. . . یَنْهی . . . تفسیر نور(10جلدی) ، ج 4 ، ص : 572 •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 🌐 https://eitaa.com/joinchat/4089708577C789eb1fada 🆔 @howzehtabligh