🕋°| ﷽ |°🕋
🌹تفسیر کوتاه صفحه 440
برگرفته از تفسیر نور
➖➖➖➖➖➖➖➖
🔹امام سجّاد علیهالسّلام در مناجات خود می گوید:
«کان جزائی فی اول ما عصیتک النار» (صحیفه سجادیه، دعای ۱۶) خداوندا جزای من در اولین گناهی که کردم آتش بود و هر چه زنده مانده ام لطف و مهلت تو نسبت به من است که شاید من توبه کنم.
🔸گناهی کیفر دارد که با علم و عمد انجام گیرد.
«یُؤاخِذُ ... بِما کَسَبُوا»
🔹فلسفۀ تأخیر کیفر مردم از دنیا به قیامت، بقای نسل بشر و تداوم حیات در کرۀ زمین است. مردم اگر با گناه هلاک شوند بشری باقی نخواهد ماند و نسل منقرض خواهد شد
«ما تَرَکَ عَلی ظَهْرِها مِنْ دَابّه»
🔸در برابر هجوم تهمت ها و تضعیف های ناروا، حمایت های صحیح و همه جانبه ضرورت دارد.
«إِنَّکَ لَمِنَ الْمُرْسَلِینَ»
🔹مخالفت اکثریّت، نباید مبلّغ و رهبر را دلسرد کند.
«أَکْثَرِهِمْ ... لا یُؤْمِنُونَ»
🔸صدها چراغ دارد و بی راهه می رود، بگذار تا بیفتد و بیند سزای خویش. «وَ جَعَلْنا مِنْ بَیْنِ أَیْدِیهِمْ سَدًّا»
🔹نشانۀ ایمان و خشیت واقعی، پروا داشتن در نهان است. «
بِالْغَیْبِ»
🔸بیم و امید در کنار هم لازم است. در جملۀ
«خَشِیَ الرَّحْمنَ» هم خشیت است و هم رحمت.
🔹ترس از خدا در خلوت و درون مهم است نه در ظاهر و حضور در برابر مردم.
«خَشِیَ الرَّحْمنَ بِالْغَیْبِ»
🔸نه فقط اعمال، بلکه همه آثار آن نیز ثبت می شود و در حساب قیامت لحاظ می گردد.
«نَکْتُبُ ما قَدَّمُوا وَ آثارَهُمْ» (خواه آثار خیر نظیر وقف و صدقه جاریه و آموختن علم به مردم و ... یا آثار شرّ مثل تأسیس مراکز فحشا
🔹 انسان، تنها ضامن اعمال خود نیست، بلکه مسئول پیامدهای آن نیز هست.
«وَ آثارَهُمْ»
----------------------------------
#تفسیر
╔══🌿═❉═🌿══╗
┃
@hozour_ta_zohour ┃
╚══🌿═❉═🌿══╝