🕋°| ﷽ |°🕋 🌹تفسیر کوتاه صفحه 440 برگرفته از تفسیر نور ➖➖➖➖➖➖➖➖ 🔹امام سجّاد علیه‌السّلام در مناجات خود می ‏گوید: «کان جزائی فی اول ما عصیتک النار» (صحیفه سجادیه، دعای ۱۶) خداوندا جزای من در اولین گناهی که کردم آتش بود و هر چه زنده مانده‏ ام لطف و مهلت تو نسبت به من است که شاید من توبه کنم. 🔸گناهی کیفر دارد که با علم و عمد انجام گیرد. «یُؤاخِذُ ... بِما کَسَبُوا» 🔹فلسفۀ تأخیر کیفر مردم از دنیا به قیامت، بقای نسل بشر و تداوم حیات در کرۀ زمین است. مردم اگر با گناه هلاک شوند بشری باقی نخواهد ماند و نسل منقرض خواهد شد «ما تَرَکَ عَلی‏ ظَهْرِها مِنْ دَابّه» 🔸در برابر هجوم تهمت ‏ها و تضعیف‏ های ناروا، حمایت ‏های صحیح و همه جانبه ضرورت دارد. «إِنَّکَ لَمِنَ الْمُرْسَلِینَ» 🔹مخالفت اکثریّت، نباید مبلّغ و رهبر را دلسرد کند. «أَکْثَرِهِمْ‏ ... لا یُؤْمِنُونَ‏» 🔸صدها چراغ دارد و بی راهه می‏ رود، بگذار تا بیفتد و بیند سزای خویش. «وَ جَعَلْنا مِنْ بَیْنِ أَیْدِیهِمْ سَدًّا» 🔹نشانۀ ایمان و خشیت واقعی، پروا داشتن در نهان است. «بِالْغَیْبِ» 🔸بیم و امید در کنار هم لازم است. در جملۀ «خَشِیَ الرَّحْمنَ» هم خشیت است و هم رحمت. 🔹ترس از خدا در خلوت و درون مهم است نه در ظاهر و حضور در برابر مردم. «خَشِیَ الرَّحْمنَ بِالْغَیْبِ» 🔸نه فقط اعمال، بلکه همه آثار آن نیز ثبت می ‏شود و در حساب قیامت لحاظ می ‏گردد. «نَکْتُبُ ما قَدَّمُوا وَ آثارَهُمْ» (خواه آثار خیر نظیر وقف و صدقه جاریه و آموختن علم به مردم و ... یا آثار شرّ مثل تأسیس مراکز فحشا 🔹 انسان، تنها ضامن اعمال خود نیست، بلکه مسئول پیامدهای آن نیز هست. «وَ آثارَهُمْ» ---------------------------------- ╔══🌿═❉═🌿══╗ ┃@hozour_ta_zohour ┃ ╚══🌿═❉═🌿══╝