۱۰۰۰ نفر از مقامات دولتی داروخانه دارند.
کما این که هزاران نفر از مقامات، مدرسه غیرانتفاعی دارند
کما این که هزارن نفر از مقامات، شرکت هایی متناسب با کارویژه خود در دولت دارند
کما این که برخی از مقامات وزارت نفت، شرکت نفتی در داخل و خارج از کشور دارند
کما این که بسیاری از مقامات، دانشگاه دارند
کما این که بسیاری از مقامات ...
اوج حکمرانی رانتی در جایی است که دولتیها بتوانند منافع خود را در بخشهای غیردولتی دنبال کنند. در اینجاست که دولت که محلی برای رفع حاجات مردم است، به رفع حاجات دولتمردان و حکمرانان بدل میشود.
این ساده ترین تحلیلی است که میتوان از یک حکمرانی رانتی ارائه کرد.
و چاره ای نیست جز مبارزه با این گونه از رانتها که در لوای برخی قوانین ایجاد شده اند. قوانینی که اتفاقا توسط همین بخش از جامعه نگاشته شده است.
برای مبارزه با این بخشها، قانونگرایی کفایت نمیکند. چرا که قوانین محصول چانه زنی در همین فرایند مریض هستند. باید نتیجه ها را دید و آن را با آرمانهای امام و رهبری و مردم در انقلاب اسلامی مقایسه کرد.
سنگ محک قانونهای فعلی برای شناخت این انحرافات کافی نیست. باید به عرصه اجتماع بازگشت و واقعیتها را بازنمایی کرد تا بتوانیم انحرافات را شناسایی کنیم.
این سنگ محک میتواند به مجلس و دولت انقلابی کمک کند که حکمرانی را به ریل انقلابی آن در گام دوم انقلاب بازگرداند.
☘کانال تحلیل های اقتصادی دکتر حمیدرضا مقصودی
@hamidrezamaghsoodi