مرکز نو آوری وکار آفرینی علوم انسانی دانشگاه اصفهان
📚معرفی کتاب بامطالعه این کتاب می آموزید: معمولی‌ بودن، خطرناک‌ترین کار در بازار امروز است اگر نمی‌توانید آینده‌ای را تصور کنید که در آن، افراد تحت‌تأثیر محصول شما قرار گرفته‌اند، پیشاپیش شکست خورده‌اید. حتماً می‌پرسید پس باید چه کرد؟ ست گادین در کتاب گاو بنفش به شما می‌گوید که اگر به جای ادامه دادنِ سرمایه‌گذاری روی یک محصول معمولی، یک گاو بنفش تولید کنید، می‌توانید تا مدتی موفقیت خود را تضمین‌شده بدانید؛ یعنی تا زمانی که محصولتان هنوز شگفت‌انگیز و فوق‌العاده باقی بماند؛ زیرا بنفش‌ترین گاو نیز ممکن است با گذشت زمان عادی شود. درواقع در دنیای امروز، دیگر بازار به گونه‌ای نیست که بتوانید یک محصول طراحی کنید، برای آن بازاریابی انجام دهید و به محض آنکه اندکی موفقیت کسب کردید، همان رویه را سال‌های سال ادامه دهید. دوران تبلیغات آسان با دوام طولانی گذشته است. در خلاصه کتابِ پیش‌رو، ضمن آشنایی با مؤلفه‌هایی که بازاریابی روی آن‌ها می‌چرخد، متوجه خواهید شد که چگونه ایدۀ سِت گادین درباره تبدیل شدن به گاوی بنفش میان هزاران گاو قهوه‌ای، دنیای بازاریابی را متحول کرده است. در گذشته، بازاریابی به معنای انتقال و معرفی ارزشِ محصول به مردم بود، آن هم به‌گونه‌ای که آن‌ها را تحت‌تأثیر قرار دهد. بنابراین بی‌راه نیست اگر بگوییم بازاریابی مساوی با تبلیغات بود. اما امروز، بازاریابی معنایی فراتر از تبلیغات دارد. این تنها تبلیغاتِ محصول نیست که باید مخاطب را تحت‌تأثیر قرار بدهد، بلکه خود محصول نیز باید چشمگیر باشد. در خلاصه کتاب گاو بنفش، قرار نیست یک فرمول مشخص برای ایجاد گاو بنفش فرا بگیرید. نویسنده این کتاب چنین قصدی ندارد؛ زیرا معتقد است هیچ نقشه مشخصی وجود ندارد. صرفاً باید ضرورت چشمگیر بودن را کاملاً درک کنید؛ در این صورت، هرکسی می‌تواند راه ساختن گاو بنفش خود را پیدا کند.