❇️ وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به عاملیت اندیشکده حکمرانی شریف، در بازه شش ماهه شهریور تا اسفند ۱۴۰۲ نسبت به افکارسنجی کاربران شبکه‌های اجتماعی اقدام نموده است. فایل این پیمایش در پست بعدی تقدیم حضور شده است. ‼️ *نقش اندیشکده حکمرانی شریف در مدیریت فضای مجازی طی دولت سیزدهم نیازمند کنکاش است که بعد از انتخابات به آن خواهیم پرداخت.* ✅ مهمترین گزاره‌های مستخرج از این پیمایش به شرح زیر است: 1⃣ درصد تقریباً یکسانی از جامعه کاربران ایرانی (حدود بیست درصد) یا صرفا از پیام‌رسان‌های داخلی استفاده میکنند و یا فقط از پیام‌رسان‌های خارجی. 2⃣ در این نظرسنجی کاربران فعال ماهانه سکوها پیمایش شده و از این منظر نمیتوان داده‌های به دست آمده را با روند منتشره ایسپا تطبیق داد. 3⃣ ۵۷ درصد کاربرانی که بصورت مشترک از سکوهای داخلی و خارجی استفاده میکنند، میزان استفاده از خدمات داخلی برابر-بزرگتر از نمونه‌های خارجی است. 4⃣ در شاخص «اولویت اول استفاده کاربران»، روبیکا و ایتا بالاتر از تلگرام و واتساپ و پایین‌تر از اینستاگرام قرار دارند. 5⃣ ایتا و تلگرام رقابت تنگاتنگی در تبدیل شدن به «اولویت اول استفاده» دارند. امتیاز واتساپ در این شاخص ریزشی بوده و از اولویت خارج شده است. 6⃣ جامعه کاربران سکوهای داخلی نگرانی از بابت حریم خصوصی خود ندارند و با گذشت زمان (اسفند ۱۴۰۲ نسبت به شهریور ۱۴۰۲) این نگرانی کمتر هم شده است. (از ۱۷.۱ به ۱۴.۶) با این حال کیفیت پایین خدمت بیشترین سهم را از دغدغه کاربران سکوهای داخلی دارد. 7⃣ در میان مشکلات اصلی کاربران اینترنت، «افزایش قیمت اینترنت» بیشترین جهش را داشته و تقریباً دو برابر شده است. مشکل «محدودیت یا فیلترینگ» از رتبه دوم در شهریورماه به رتبه سوم در اسفندماه تنزل پیدا کرده است و مشکل «کندی اینترنت» همچنان بالاترین امتیاز را دارد. 8⃣ داده مربوط به میزان استفاده کاربران از فیلترشکن با دیگر پیمایش‌ها مطابقت ندارد. بعنوان مثال قبل از مسدودسازی اینستاگرام ۵۵ درصد کاربران از فیلترشکن استفاده میکردند ولی در این گزارش ۳۴ درصد عنوان شده است. از سوی دیگر تدوین‌کنندگان گزارش درصد استفاده کنندگان از فیلترشکن را از کل جمعیت ایران محاسبه کرده‌اند و همین امر موجب کاهش عدد اعلامی از ۸۳ درصد به ۶۶ درصد شده است. 9⃣ اینستاگرام با ۴۱ درصد بالاترین اولویت کاربران برای رفع فیلتر است و زنان ۱۵تا۲۹ سال بیشترین متقاضیان این سکو هستند. اما رفع فیلتر این سکو منجر به کاهش مصرف کاربران از فیلترشکن نخواهد شد چون همچنان ۵۰ درصد کاربران خواهان استفاده از تلگرام، واتساپ یا یوتیوب هستند. 🔟 نرخ کاربرانی که از سکوهای داخلی استفاده نمیکنند ولی در صورت ادامه مسدودسازی به این سکوها داخلی مهاجرت میکنند، سعودی بوده و به ۲۵ درصد رسیده است. ❇️ فیلترینگ موجب کاهش ضریب نفوذ سکوهای خارجی در جامعه کاربران ایرانی شده و در مقابل، ضریب نفوذ سکوهای داخلی در تمام گرایشات سیاسی رشد ۱۰۰ درصدی داشته است. ⚠️ *انتخابات پیش رو مهمترین فرصت برای تشدید کاهش مرجعیت خدمات خارجی و افزایش مرجعیت نمونه‌های داخلی است. بطوریکه میتوان امید داشت در صورت برنامه‌ریزی صحیح، مرجعیت رسانه‌ای از سکوهای خارجی تا حد چشم‌گیری به سکوهای داخلی منتقل شود.* 👉 🆔 @ictv24 👈 آی‌سی‌تی‌وی دریچه‌ای نو به فضای مجازی https://ble.ir/ictv24