بی تردید در میان رذائل اخلاقی هیچکدام همانند حسد ویرانگر نیست.
- از حضرت امام علی ابن ابیطالب علیه السلام نقل شده است که فرمود: «راس الرذائل الحسد؛ سرچشمه صفات رذیله حسد است» . (غرر الحکم ص ۱۸۹)
- و نیز از همان حضرت در یک تعبیر کنایی آمده است که فرمود: «لله در الحسد ما اعدله بدء بصاحبه فقتله؛ آفرین بر حسد! چقدر عدالت پیشه است، نخست به سراغ صاحبش می رود و او را می کشد» ! (الکافی ج ۲ ص ۲۳۴)
- باز از همان حضرت نقل شده که فرمود: «ثمرة الحسد شقاء الدنیا و الآخرة؛ میوه درخت حسد شقاوت دنیا و آخرت است» ! ( غرر الحکم ص ۱۸۹)
- در حدیث دیگری از امام صادق (ع) آمده است: «آفة الدین الحسد و العجب و الفخر؛ آفت دین و ایمان (سه چیز است) حسد و خود بزرگ بینی و فخرفروشی» . (الکافی ج ۲ صفحه ۳۴۵)
- امام صادق (ع) می فرماید: هنگامی که موسی بن عمران (ع) با خدا مناجات می کرد چشمش به مردی افتاد که در سایه عرش الهی قرار داشت، عرض کرد: «یا رب من هذا الذی قد اظله عرشک؛ خداوندا این کیست که عرش تو بر سر او سایه افکنده است؟ ! » فرمود: «یا موسی هذا ممن لم یحسد الناس علی ما آتاهم الله من فضله؛ ای موسی! این از کسانی است که نسبت به مردم در برابر آنچه خداوند از فضلش به آنها ارزانی داشته، حسد نورزیده» . (محجه البیضاء ج ۵ ص ۳۲۸ )
- در حدیث دیگری از پیامبر اکرم (ص) می خوانیم: «ستة یدخلون النار قبل الحساب بستة؛ شش گروهند که قبل از حساب الهی وارد آتش دوزخ می شوند به خاطر شش چیز» !
«قیل یا رسول الله من هم؟ ؛ عرض کردند ای رسول خدا! آنها کیانند» ؟
«قال: الامراء بالجور، و العرب بالعصبیة، و الدهاقین بالتکبر، و التجار بالخیانة، و اهل الرستاق بالجهالة، و العلماء بالحسد؛ ۱- زمامداران به خاطر ظلم و بیدادگری، ۲- عرب به خاطر تعصب،
۳-فئودالها و زمین داران و کدخدایان و خان ها به خاطر تکبر
۴- ، تجار به خاطر خیانت به مردم،
۵- روستاییان به
خاطر جهل.
۶- دانشمندان به خاطر حسد» !
به این ترتیب حسد در درجه اول بلای بزرگ برای دانشمندان است!
- این بحث را با حدیث دیگری از پیامبر اکرم (ص) به پایان می بریم (هر چند احادیث در این زمینه بسیار است) فرمود: «انه سیصیب امتی داء الامم! قالوا: و ماذا داء الامم؟ ! قال: الاشر و البطر و التکاثر و التنافس فی الدنیا، و التباعد و التحاسد حتی یکون البغی، ثم یکون الهرج! ؛ به زودی بیماری (بزرگ) امتهای گذشته ، امت مرا فرا نیز می گیرد! عرض کردند: بیماری (بزرگ) امتها چیست؟ فرمود:
۱- هوسرانی و
۲-عیاشی.
۳- و فزون طلبی،
۴-مسابقه در دنیاپرستی،
۵- اختلاف.
۶- نفاق.
۷- حسد نسبت به یکدیگر.
۸- سرانجام به ظلم و ستم و سپس به
هَرج و مَرج مبتلا می شوند» ! (المحجه البیضاء ج ۵ صفحه ۳۲۷ به بعد)