🌀رسانه ابزار کنترل ذهن🌀
🎞در سال 1938 پس از بیان انواع نظریات در حوزه سرگرمی رسانه ای از جمله تلویزیون، سینما و رادیو یک آزمایش توسط رادیوی ملی آمریکا انجام شد.📻
📜در طول تاریخ رسانه ها تاثیر به سزایی در شرایط جنگی⚔و خاص سیاسی از خود به جای گذاشته بودند. اما آیا این تاثیرات را می توان در رسانه های نوین سمعی و بصری هم اعمال کرد؟🤔
🔬این آزمایش بدین شکل بود که از یک شبکه رادیویی یک تئاتر رادیویی پخش شد و داستان آن در مورد جنگ جهانی🌎بین زمین و مریخ بود. در طی پخش یکی از قسمت های این تئاتر، برنامه قطع شد و یک خبر دروغ پخش شد.👽
خبر این بود: یک سفینه مریخی🛸در یکی از ایالت های آمریکا فرود آمده و با ارتش آمریکا درگیر شده است.😱
🛰این خبر 12 میلیون شنونده داشت که 1 میلیون نفر از آنها خبر را باور کردند. وحشت به وجود آمده در این یک میلیون نفر باعث شد تا فروشگاه های زیادی غارت شوند و ترافیک های سنگینی به وجود بیاید.😈
یعنی زمینه سازی ذهنی حمله فضایی ها باعث شد تا باور به یک خبر دروغ اتفاق بی افتد. قطعا اگر در حالت عادی و در زمانی که خبری از این تئاتر نبود خبر حمله فضایی ها پخش می شد کسی باور نمی کرد. در اینجا اثبات شد که می شود اذهان عمومی را از طریق رسانه کنترل کرد. یعنی رسانه به اسلحه ای بدل شد برای کنترل ذهن.😵
🎞توضیحات تصویر:فیلم کلاسیک روزی که زمین ایستاد…در این فیلم می توان ایده هایی را از آزمایش سال 38 مشاهده کرد.
@inagh_ir
#آی_نقد #نقد_کوتاه