هدایت شده از قرآن وسنت
کناره گیری وعزلت حضرت علی ع از امور جامعه اسلامی یا ناظری مراقب به همراه صبر بر مصایب ،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،، به همراه شواهد قرآنی ،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،، پرسش این است که اگر حضرت علی ع از سوی رسول اکرم ص بر اساس تأکید خداوند در قرآن کریم به عنوان جانشین آن حضرت تعیین گردیده بود پس چرا هنگام روی کار آمدن دیگران اعتراضی نکرد واز خلافت وزمامداری صرف نظر کرد این سوال از آن زمان تا کنون تکرار. گردیده وان پیشوای پرهیز گاران خود به آن پاسخ داده است آن فروغ امامت فرموده است،کناره گیری از رهبری سیاسی جامعه پیرو توصیه خاتم انبیا بود که فرمود در باره تو خیانت نموده و به عهدی که با آنان نموده ام وفا نمی کنند .تو نسبت به من همچون هارون نسبت به موسی می‌باشی سپس آن وجود مقدس فرمود در این باره به هفت نفر از انبیا توجه داشته ام اول ،نوح‌موقعی که گفت ،انی مغلوب فاتتصر سوره قمر آیه ۱۱، یعنی خدایا چون مغلوب شدم مرا یاری کن، دوم ،از ابراهیم خلیل هنگام بی اعتنایی بستگانش که گفت ،واعتزلکم وماتدعون من دون الله ،سوره مریم آیه ۴۸، یعنی من از آن شما وان چه غیر از خدا می پرستید کناره گیری می‌نمایم ، سوم،لوط پسر خاله ابراهیم که به مخالفان خود گفت ،لو کان لی بکم قوه او اوی الی رکن شدید ،سوره هود آیه ۸۰ یعنی ای کاش توانایی مبارزه با شما را داشتم یا میتوانستم به جای مطمئنی پناه ببرم چهارم، هنگامی که یوسف گفت رب السجن احب الی مما یدعوننی الیه،سوره یوسف ،ایه۳۳،یعنی خدایا من زندان را از آنچه اینها مرا بدان دعوت می‌کنند بهتر دوست می‌دارم ، پنجم،وقتی هارون به موسی گفت،ان القوم استضعفونی وکادوا یقتلوننی،سوره ی اعراف ،ایه ۱۵۰،یعنی بنی اسراییل مرا گرفتار استضعاف نمودند و نزدیک بود به قتلم اقدام کنند، ششم،زمانی که گفت،ففررت منکم لما خفتکم،سوره ی شعرا آیه ۲۱، یعنی ،ای قوم چون از شما بیم داشتم گریختم، هفتم،محمد بن عبدالله ص، هنگامی که برای مصون ماندن از گزند مشرکان مکه، به غار ثور پناه برد، حضرت علی ع در خطبه شقشقیه فرمود،فکر کردم با وجود نداشتن یاور به مبارزه برخیزم یا آنکه با این مصیبت هولناک دست به گریبان باشم وصبرکنم ،اما بعد از تامل صبر کردن را عاقلانه تر دانستم ، حضرت رضا ع فرموده اند علی ع از تصمیم پیامبر اکرم ص که چهارده سال و اندی به مشرکان مهلت داد سرمشق گرفت وعلت ترک مبارزه در این مدت نبودن یاور بود، به علاوه در زمانی که دشمنان بیرونی از هرسو منتظر فرصت بودند تا نظام نوپای اسلامی را از پای در آورند اگر حضرت علی در این اوضاع متزلزل، با غاصبان خلافت مبارزه می‌کرد ،دولت اسلامی فرومی‌پاشید در داخل نیز افرادی بودند که با شخص حضرت علی دشمنی داشتند واگر آن امام همام برای استیفای حق خود قیام میکرد اینهادروغ ونفاق را در جامعه اشاعه داده ومیگفتندعلی ع در جامعه اسلامی شکاف انداخته و به نام دیانت با امام می‌جنگیدند به علاوه در این ۲۵ سال اگر چه حضرت از رهبری سیاسی و حکومت اسلامی بازماند اما به عنوان ناظری مراقب جلوی تحریفات وتخلفات را می گرفت واز قضاوت ناحق جلوگیری مینمود، بر فتوحات اسلامی نظارت داشت و به سوالات علمای ادیان پاسخهای علمی ،منطقی ،مستدل وقانع کننده میداد،، همچنین در تربیت افراد مستعد اهتمام داشت وپیروان خویش را در اعتقادات راسخ تر ونسبت به جریانهای جاری. هوشیارتر می‌ساخت وبر معرفت و بصیرت آنان می افزود،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،، اقتباس وماخوذ از علل الشرایع ج ا باب ۱۲۲،،احتجاج طبرسی ج ا ص۴۵۰ نهج‌البلاغه خطبه ی سوم،العقیده والشریعه فی الاسلام ،ص۱۷ ،الشیعه والحاکمون مغنیه ص ۶۵،،،، کاوشکده گلستان ،غلامرضا گلی زواره