ایران سیاست
تبلیغ‌ها همه جا هستن. از بردهای تو خیابون، تا تبلت هایی که الان تو دست خیلی از بچه هاست. تو خیلی ازین تبلیغات از تصویر استفاده میشه با نگاه جنسی. و البته این سواستفاده، هم رو فکر زنها تاثیر داره و هم رو تصور مردها از زن ها و در نتیجه رفتارشون با اونها تحقیقات مختلف نشون داده که اعتماد به نفس زن ها بعد از دیدن این تبلیغات و مقایسه ناخودآگاه خودشون با این عکسها کم میشه. پس میخوان محصولی بخرن که باهاش اون چیزی رو که حالا فکر میکنن ایراده برطرف کنن. ولی این کمبود اعتماد به نفس، هم باعث قبول ظلم از دیگران میشه و هم انواع ظلم به خودشون. مثل انتخاب گرسنگی کشیدن در نتیجه اختلال خوراک. طبق آمار، فقط تو آمریکا ۲۰ میلیون زن یه زمانی دچار این بیماری شدن ولی تاثیر مخرب این تبلیغات فقط رو زن ها نیست. تو یکی از تحقیقات که تو نشنال جیوگرافیک چاپ شد، به مردها عکس های مختلف از زن های پوشیده و نیمه برهنه نشون دادن و فعالیت مغزشون رو اسکن کردن. نتیجه؟ در مشاهده عکس زن با پوشش نامناسب بخشی از مغز مردها روشن شد که مربوط به استفاده از ابزار بود. تو ادبیاتی هم که مردها درباره این زن ها استفاده کردن خودشون فاعل بودن و زن مفعول و کاش مشکل فقط تبلیغات بود. شخصیتهای کارتون و گیم، خیلی از عروسکها، صنعت حدود 90 میلیارد دلاری فیلم های مستهجن و... همه مدتهاست که دارن به و و و یاد میدن که زن، یه ابزاره. نه یه آدم! و بعد ما تعجب میکنیم که چطور این همه زن از انواع رنج میبرن! از گرسنگی انتخابی گرفته تا انواع استفاده ابزاری مردها... مشکل اما مخصوص جوامع غربی نیست. توخیلی از کشورها و فرهنگ های مختلف وجود داره. ولی فرهنگی که توسط رسانه بیشترین انتشار و نفوذ رو تو دنیا داره، دیدن‌ زن به چشم ابزار تو جوامع سرمایه سالاره دوباره به پیام تبلیغ دو عکس نگاه کنین. منظور مریض تبلیغ دوم رو براحتی از متن میفهمین. ولی تبلیغ عکس اول با وجود تاکید بر قدرت، مخاطب زن رو بیشتر ضعیف میکنه. مخاطبی که بجز مو، ناخودآگاه همه بدنش رو با عکس فوتوشاپی مدل مقایسه میکنه و شاید یه روزی بشه شبیه اسکلت(۱)  زن زیباست. و زن تواناست. و مردم دنیا اوج توانایی زن رو خواهند دید، اگر بعضی شرکت های قدرتمند اجازه بدن که از دامنه سودشون کم بشه و به دامن زنان اضافه... ✍ پریچهر ✅ @iransiasat_ir 👈