اصول دهگانه ی کسب و کار شرافتمندانه امروزه تعهد و پذیرش سازمانی به مسئولیت های اجتماعی و جهانی فارغ از ایمان و پذیرش قلبی به ابزاری مدرن و موثر برای توسعه و موفقیت پایدار در حوزه های اقتصادی و کسب و کار تبدیل شده است. اصل ۱- فرصت آفرینی برای کسب و کارهای محلی با سودآوری اندک: کاهش فقر از مسیر طبیعی یکی از کلیدی ترین اهداف شرکت است. تعهد به همکاری با تولید کنندگان و عرضه کنندگان مستقل، کسب و کار خانوادگی، گروهی یا تعاونی و تامین نیازهای خدماتی و محصولی از آنان تا جایی که به تداوم و رشد پایدار و در سطح قابل قبول و استحکام بخشی مؤثر منجر شود از نشانه های سازمان شریف است. سازمان شریف برای تحقق این امر، برنامه دارد. اصل ۲- شفافیت حرفه ای، فنی و مالی و جوابگویی به جامعه: سازمان در مدیریت و مراودات بازرگانی خود دارای شفافیت لازم است. سازمان به تمام ذی نفعان خود با توجه به جنبه های امنیتی اطلاعات و حساسیت کسب و کار، جوابگو است. سازمان دارای روش هایی است که مشارکت کارکنان و اعضای خود را در فرآیند تصمیم گیری فراهم می سازد. اطلاعات مرتبط به شرکای تجاری در دسترس است و با حفظ و رعایت اصول حقوقی عدم افشاء، مسیرهای ارتباطی در تمام سطوح زنجیره تامین به خوبی طراحی شده و باز است. سازمان کلیه شرایط قانونی حوزه ی فعالیت را مستقر و مجوزات رسمی آن را اخذ می نماید. اصل ۳- تمرین تجارت منصفانه: سازمان آموزه های اخلاقی، شرعی و عرفی معاملات از قبیل خیارات معاملات (خیارات مجلس، شرط، تأخیر ثمن، تخلف از شرط، تدلیس، عیب، غبن و حیوان) را محترم و اجرا می نماید. سازمان با در نظر گرفتن مسائل اجتماعی، اقتصادی و زیست محیطی تعادلی از منافع سازمانی و شخصی را با منافع جامعه تعریف و مستمراً مراقبت و یادآوری می نماید. تامین کنندگان به قراردادشان احترام می گذارند و محصولات را به موقع و با توجه به تعاریف کیفی مشتری ارائه می دهند. تامین کنندگانی که بخشی از مبلغ قرارداد را به عنوان پیش پرداخت دریافت می کنند، مطمئن هستند از طریق مسیر تجارت منصفانه معاملات آنها متعهدانه به نتیجه خواهد رسید و این موجب استمرار و تقویت تجارت منصفانه آنها نیز خواهد شد. خریداران قبل از لغو سفارش کالا یا بازگرداندن آن با تامین کننده مشورت می کنند و در جایی که خطا از سوی تامین کنندگان نباشد، تمهیداتی برای جبران ضرر و زیان آنها می اندیشند و این تضمینی برای ادامه همکاری است. به همین صورت در مورد دریافت و ارسال کالا نیز با یکدیگر مشورت می کنند و اطمینان و اعتماد کافی در صورت کم بودن یا زیاد بودن کالاهای ارسالی وجود دارد. سازمان ها یک رابطه بلندمدت بر اساس انسجام، اعتماد و احترام متقابل در راستای رسیدن به هدف تجارت عادلانه، برقرار می کنند و این موجب یک رابطه متقابل پایدار است. در این شرایط طرفین در صدد افزایش حجم تبادلات و توسعه کسب و کار بر می آیند. اصل ۴- پرداخت های منصفانه: پرداخت منصفانه همانی است که در مذاکرات بر آن توافق شده است. هزینه منصفانه با در نظر گرفتن قیمت تمام شده و بازار معنی می یابد. پرداخت هزینه عادلانه از نظر اجتماع نیز مورد قبول واقع می شود. این پرداختها شامل قیمت و هزینه ها و بویژه هزینه دستمزد است. این توافقات در شرایط آزاد و برابر و دسترسی کامل به اطلاعات مرتبط انجام می شود. اصل ۵- اطمینان از عدم استفاده از نیروی کار کودک یا کار اجباری: بر اساس کنوانسیون های سازمان ملل استفاده از نیروی کار کودک مجاز نیست. همچنین بسیاری از قوانین محلی در کشورهای مختلف نیز از این قانون پشتیبانی می کنند. سازمان شریف ضمن اطمینان یافتن از عدم استفاده از نیروی کار کودک، از عدم وجود نیروی کار اجباری در سازمان و زنجیره تامین و حتی کارهای خانگی نیز اطمینان می یابد. اصل ۶- اطمینان از عدم تبعیض جنسیتی: توجه به تناسب کار زن و مرد بدون تبعیض و آزادی پیوستن به سازمانهای کارگری و بهره مندی از مزایای حداقلی عرفی و قانونی بازار کار بدون در نظر گرفتن جنسیت. سازمان از عدم تبعیض در استخدام، پرداخت ها، دستیابی به آموزش، ارتقا، بازخرید یا بازنشستگی اطمینان می یابد. این تبعیض ها می تواند بر اساس سن، جنسیت، مذهب، معلولیت و عواملی از این دست باشد. سازمان دارای یک رویه مشخص برای دستیابی به هدف فوق است. اصل ۷- اطمینان از شرایط کاری خوب: سازمان یک محیط کاری امن و سالم برای کلیه کارکنان فراهم می کند. داشتن حداقل های الزامات بهداشتی و ایمنی کار در قوانین محلی کشورها و سازمان های بین المللی آمده است. ساعت کاری کلیه کارکنان باید بر اساس قوانین محلی و نیز سازمان بین المللی کار باشد. سازمان هایی که تجارت اخلاقی دارند این اصول را در کلیه زنجیره تامین خود نیز جست وجو می کنند.