🌼🌼🌼
#ishiaa
#جامعه_اسلامی
#قسمت8
#آیه200_سوره_آل_عمران
💠 هويت و شخصيت مستقل براى اجتماع در اسلام 💠
📝 و به همين جهت قرآن كريم غير از آنچه كه براى افراد هست، وجودى و عُمرى و كتابى و حتى شعورى و فهمى و عملى و اطاعتى و معصيتى براى اجتماع قائل است. مثلاً :
❣ درباره
#عمر و
#اَجَل امّت ها مى فرمايد:
وَ لِكُلِّ أُمَّةٍ أَجَلٌ فَإِذا جاءَ أَجَلُهُمْ لا يَسْتَأْخِرُونَ ساعَةً وَ لا يَسْتَقْدِمُونَ - براى هر امّتى اَجلى است كه رسيدنش را نه مى توانند جلو بيندازند و نه عقب. (سوره اعراف آيه 34)
❣ و درباره
#كتاب_خاص به هر امّتى مى فرمايد:
كُلُّ أُمَّةٍ تُدْعى إِلى كِتابِهَا - و هر امتى به سوى كتابش خوانده مى شود. (سوره جاثيه آيه 28)
❣ و درباره
#درك و
#شعور هر امّتى مى فرمايد:
زَيَّنَّا لِكُلِّ أُمَّةٍ عَمَلَهُمْ - عمل هر امتى را براى آن امّت زينت قرار داديم. (سوره انعام آيه 108). در نتيجه زشت را زيبا و زيبا را زشت مى يابند.
❣ و درباره
#عمل بعضى از امّتها فرموده:
مِنْهُمْ أُمَّةٌ مُقْتَصِدَةٌ - بعضى از امّتها داراى دركى صحيح اند. (سوره مائده آيه 66)
❣ و درباره
#طاعت امّت فرموده:
أُمَّةٌ قائِمَةٌ يَتْلُونَ آياتِ اللَّه - امّتى است قائم و شب زنده دار كه آيات خدا را تلاوت می کنند. (سوره آل عمران آيه 113)
❣ و درباره
#معصيت امّتها فرموده:
وَ هَمَّتْ كُلُّ أُمَّةٍ بِرَسُولِهِمْ، لِيَأْخُذُوهُ وَ جادَلُوا بِالْباطِلِ لِيُدْحِضُوا بِهِ الْحَقَّ فَأَخَذْتُهُمْ فَكَيْفَ كانَ عِقابِ - هر امتى در صدد بر آمد تا رسول خود را دستگير كنند و با باطل عليه حق مجادله كردند تا شايد به وسيله آن، حق را از بين ببرند، در نتيجه من آنها را به عذاب خود گرفتم و چه عقابى بود كه بر سرشان آوردم. (سوره غافر آيه 5)
❣ و نيز درباره
#خلاف_كارى امّت فرموده:
وَ لِكُلِّ أُمَّةٍ رَسُولٌ فَإِذا جاءَ رَسُولُهُمْ قُضِيَ بَيْنَهُمْ بِالْقِسْطِ - براى هر امّتى رسولى است، پس همين كه رسولشان آمد، در بينشان به قسط داورى شد. (سوره يونس آيه 47)
📝 و از همين جا است كه مى بينم
#قرآن همان عنايتى را كه به داستان اشخاص دارد، به داستان و تاريخ امتها نيز دارد بلكه اعتنايش به تواريخ امتها بيشتر است، براى اينكه در عصر نزول قرآن آنچه از تاريخ بر سر زبانها بود، تنها احوال پادشاهان و رؤساى امتها بود و ناقلينِ تاريخ هيچ در صدد ضبط احوال امتها و تواريخ جوامع نبودند. شرح حال جوامع تنها بعد از نزول قرآن باب شد، آن هم بعضى از مورّخين مانند
#مسعودى و
#ابن_خلدون متعرض آن شدند، تا آنكه تحول فكرى اخير در تاريخ نگارى پديدار شد، و به جاى پرداختن به شرح حال اشخاص، به شرح حال امّتها پرداختند، و به طورى كه می گويند اولين كسى كه اين روش را باب كرد، "
#اگوست_كنت_فرانسوى " متوفى در سال 1857 ميلادى بوده است.
ادامه دارد...
📚
#تفسیر_المیزان
💌 کانال " آی💚شیعه " :👇
http://eitaa.com/joinchat/4236247057Cded3cd6bc7
🌺کپی آزاد بشرط دعا و صلوات بر مهدی فاطمه(عج)🌺