فقه ما این ظرفیت را دارد که تحوّل یابد و عصری بیاید که متأخّرین بگویند حکم متقدّمین در فلان مسئله، اشتباه بوده است؛ البته باید این تغییرات، هنرمندانه و با رعایت جوانب امر، صورت بگیرد. سیدنا الاستاذ حضرت امام میفرمود: آن مجسّمه ها را در آن دوره زمانی میپرستیدند؛ اما الان که دیگر اینطور نیست؛ همانند مسئله شطرنج که وقتی موضوع عوض میشود، حکم نیز تغییر پیدا میکند. مرحوم فاضل تونی نقل می‌کند که مگر ممکن است کمال یک پیغمبر، حرام باشد؟ این شعر و آوازخوانی، کمال جناب داود بود. هنر متنزّل عهده دار تبدیل معانی معقول و متعالی به قالبهای محسوس است که در مقابل آن، هنر نازل صرفاً از تخیّل به محسوس میرسد و نه از معقول به محسوس. تعزیه های ما توسّط متدیّنین اجراء میشد و مردم نیز تأثیر میپذیرفتند؛ اما نهایتش این بود که مقتل أبی مخنف و امثالهم را تجسیم میکرد؛ ولی کجاست آن هنری که حسین بن علیِ در حدّ دعای عرفه را ترسیم کند؟ آیت‌ الله جوادی آملی •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• ✳️مرکز تخصصی تربیت مبلغ بین الملل 🆔@islam_4_all