بسم الله الرحمن الرحیم ❓اماله کردن 🔸همه مراجع: اماله کردن با چیز روان اگر چه از روی ناچاری و برای معالجه باشد روزه را باطل می‌کند. 🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹 ❓اگر روزه‌دار از روی عمد با چیزی روان اماله کند آیا علاوه‌ بر قضا کفاره هم دارد؟ 🔸آیات عظام خامنه‌ای و مکارم، صافی گلپایگانی، نوری: هم‌ غذا و هم کفاره دارد. امام‌خمینی ره: قضا واجب است و بنابر احتیاط واجب کفاره هم دارد. آیات عظام سیستانی، شبیری: فقط قضا واجب است و کفاره واجب نیست. 🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸 ❓استعمال شیاف (اماله جامد) 🔹همه مراجع: استعمال شیاف جامد روزه را باطل نمی‌کند، ولی کراهت دارد. 🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸 ❓قی کردن (استفراغ) 🔸همه مراجع: استفراغ کردن عمدی روزه را باطل می‌کند_گرچه برای درمان و امثال آن باشد _ولی اگر سهواً یا از روی فراموشی استفراغ کند روزه باطل نمی‌شود، ولی باید همه آنچه را بالا آورده از دهان بیرون بریزد، البته اگر چیزی بی‌اختیار پایین برود روزه صحیح است. 🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹 ❓اگر روزه‌دار از روی عمد قی کند، علاوه ‌بر قضا کفاره هم دارد؟ 🔹آیات عظام: امام‌خمینی، سیستانی، شبیری نوری: قضا واجب است، اما کفاره واجب نیست. آیات عظام: خامنه‌ای، مکارم شیرازی، وحید خراسانی: قضا واجب است و باید کفاره هم بدهد. آیت‌الله صافی گلپایگانی: قضا واجب است و به احتیاط واجب باید کفاره هم بدهد. 🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸 🌿🍁🌿🍁🌿 🍃🍂‌🆔 https://eitaa.com/islamichistorymiu_ertebat🍂🍃🍂