اس العین آنگاه در نصیبین سپس به موصل (که واقعهای بزرگ خواهد بود) و سفیانی شصت هزار نفر آنان را خواهد کشت..... سفیانی هر که را که نامش محمّد و علی و حسن و حسین و فاطمه و جعفر و موسی و زینب و خدیجه و رقیّه باشد، به خاطر کینه و بغض نسبت به آل محمد (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) خواهد کشت.
سپس شکست خورده به شام برمیگردد. وقتی که وارد شهر خود شد، صرفاً به شرابخواری و معاصی پرداخته یاران و اطرافیان خود را نیز به آن عمل امر میکند. در حالی که به دستش حربهای است بیرون میآید. فرمان میدهد زنی را بگیرند. آنگاه آن زن را به یکی از همراهانش میدهد و به وی میگوید: با او در میان راه درآویز! او نیز چنین میکند.
شکم زن را میشکافد جنین از شکم مادر سقط میشود و کسی را این توانائی نیست که او را از چنین عملی جلوگیری کند. (شاید مراد از این فرمایش چنین باشد که آن مزدور سفیانی با آن زن زنا میکند در حالی که آن زن قبلاً حامله بوده است. روی همین اصل وقتی شکم او را پاره میکنند، جنینش سقط میشود.)
←← ندای آسمانی
در این هنگام فرشتگان خدا در آسمانها مضطرب گردند و خدای تعالی به خروج قائم از فرزندان من که صاحب الزمان است اجازه میفرماید. خبر وی در همه مکانها منتشر میگردد در همان هنگام است که جبرئیل بر صخره بیت المقدس فرود آمده بر اهل زمین چنین بانگ خواهد زد:
«جاءَ الْحَقُّ وَ زَهَقَ الْباطِلُ اِنَّ الْباطِلَ کانَ زَهُوقاً؛ [۲۳] حق آمد و باطل رفت، یقیناً که باطل رفتنی است.»
همچنین جبرئیل در بانگش گوید: «ای بندگان خدا، آنچه را که میگویم بشنوید این همان مهدی آل محمّد (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) است که از سرزمین مکه خارج میگردد. او را اجابت کنید.» [۲۴] [۲۵]
← سفیانی و امر به شیعه کشی
از حضرت امام صادق (علیهالسّلام) روایت شده که فرمودند: «گوئی که سفیانی (و یا همکار سفیانی (واضح است که تردید از راوی است، نه از امام.) ) را میبینم که اردوگاه خود را در کوفه برپا کرده است و نداکنندهاش ندا در میدهد:
هر که سر یک شیعه را بیاورد هزار درهم پاداش خواهد گرفت. پس همسایه بر همسایهاش حمله برده خواهد گفت: این از آنان است و گردنش را میزند و هزار درهم میگیرد.» [۲۶] [۲۷]
← زمان و مدت خروج سفیانی
از امام صادق (علیهالسّلام) روایت شده که فرمودند: «سفیانی از امور حتمی است. خروج او در ماه رجب است از ابتدای خروج تا پایان خروجش پانزده ماه است. شش ماه میجنگد. وقتی که در سرزمینهای دمشق و حمص و فلسطین و اردن و قِنِّسرین تسلط یافت، (در اصل حدیث آمده: «فاذَا مَلَکَ الکُوَرَ الخَمْسَ». ما با توضیحات مؤلف محترم نام پنج شهر را در متن آوردیم. (مترجم)) نه ماه حکومت میکند؛ نه یک روز هم بیشتر. [۲۸] [۲۹]
از معلّّیبن خُنیس روایت شده که گوید از حضرت امام صادق (علیهالسّلام) شنیدم که میفرمود:
«بعضی از امور حتمیاند و عدّهای غیر حتمی. از امور حتمی خروج سفیانی در رجب است.» [۳۰] [۳۱]
از حضرت امام باقر (علیهالسّلام) نقل شده است، که فرمودند: امیر مؤمنان (علیهالسّلام) فرمودند: «وقتی که دو نیزه در شام با هم برخورد کردند، زد و خورد آنها تمام نمیشود مگر آن که نشانهای از نشانههای خدا آشکار خواهد شد.»
فردی سؤال میکند: یا امیرالمؤمنین آن نشانه چیست؟ فرمودند: «زلزلهای در شام خواهد شد که در آن بیش از صد هزار نفر هلاک شوند. خدای تعالی این زمین لرزه را برای مؤمنان رحمت و برای کافران عذاب قرار داده است. وقتی چنین حادثهای واقع شد به انتظار کسانی باشید که همراه با استرانی سیاه و سفید و تند روند (ترجمه: اصحاب البراذین الشُّهُبِ المحذوقةِ و با فرض اینکه تصحیف المُخذرَفَة باشد. مؤلف این احتمال را نیز یاد کرده است که عبارت یاد شده به تانکها و نفربرها اشاره داشته باشد و اسب ترکی نامیدن آنها تشبیه مناسب برای اهل آن زمان باشد) و همراهشان پرچمهای زرد رنگ است. آنان از مغرب آمده وارد شام میشوند و در آن هنگام است که بیتابی بزرگ و مرگ سرخ پیش خواهد آمد. وقتی که چنین شد، منتظر باشید که قریهای در دمشق به نام حرستا (حرستا نام قریهای است بزرگ و آباد که در اطراف دمشق در راه «حمص» قرار گرفته؛ آنگونه که در «معجم البلدان» و مراصد الاطّلاع آمده است.) در زمین فرو رود در این هنگام فرزند زن جگرخوار (سفیانی) از وادی یابس خروج کرده بر منبر دمشق مینشیند. در چنین زمانی خروج مهدی (علیهالسّلام) را انتظار برید.» [۳۲] [۳۳]
در آن روز تاویل این آیه ظاهر شود:
«وَ لَوْ تَری اِذْ فَزِعُوا فَلا فَوْتًَ وَ اُخِذُوا مِنْ مَکانٍ قِریبٍ؛ [۳۴] و کاش میدیدی زمانی که آنان هراسان شوند. پس گریزی نیست و از مکانی نزدیک گرفته خواهند شد.» (و در تفسیر علیّبن ابراهیم از حضرت امام باقر (علیهالسّلام) روایت شده که در تفسیر آیه فرمودند: «و کاش میدیدی زمانی که آنان (از صدا) هراسان شوند پس گریزی نیست» این صدا از آسمان