☑️ حضرت خدیجه: مبارزه با در «فرهنگ‌ جاهلی» 🔴این عصر، است که فرهنگ، است، «دلالی» است، نه تحقیق و نه استدلال! در چنین عصری خدیجه کبریٰ عالمه، عابده، زاهده، موحده‌ ای بود، مادرمان این است. ما فخر می‌ کنیم که چنین مادری داریم! درست است او دوازده معصوم و معصومه به بار آورد؛ اما مادر ما هم هست. قدر این مادرها را بدانیم! چه کسی آن روز او را موحّد کرد؟ در کدام مکتب درس خواند؟ این «حنفاء» قبلاً این طور بودند، این بخش فرهنگی که وجود مبارک مادر ما، خدیجه کبریٰ (عَلَیها آلَافُ التَّحِیةِ وَ الثَّنَاء)، آمده فرهنگ عقلانیت را در فضای جاهلی پیاده کرد. 🔶چون آن فرهنگ «فرهنگ جاهلی» بود، هم داشتند، اقتصاد جاهلی در محدوده دور می‌ زند. 🔵 در «جاهلیت کهن» که دین در سوره «احزاب» به ما گفت، نه جاهلیت کهنه، نه جاهلیت تازه «لا تَبَرَّجْنَ تَبَرُّجَ الْجاهِلِیةِ الْأُولى‏» (احزاب/۳۳) در آن جاهلیت که یک پیمان تجاری و اقتصادی رسمی بود، از یک سو؛ دامن ‌فروشی یک تجارت رسمی بود که فرمود: «لا تُكْرِهُوا فَتَیاتِكُمْ عَلَی الْبِغاءِ إِنْ أَرَدْنَ تَحَصُّنا»(نور/۳۳) 📗از سوی دیگر؛ هر دو را حضرت خدیجه خط بطلان بست، مال فراوان داشت، هم را تحریم کرده بود، هم را، این کار مادر ماست. آن ثروت کلان، نیازی نداشت که انسان کالای «مال التجارة» را در آن راه ناامن از شام به مکه و از حجاز به مکه ببرد، این با می ‌توانست آسوده زندگی کند، هم جلوی ربا را گرفت، هم به آیه نیامده: «لا تُكْرِهُوا فَتَیاتِكُمْ عَلَی الْبِغاءِ إِنْ أَرَدْنَ تَحَصُّنا» که تجارتِ رسمی عده ‌ای بود، امروز هم در فضای مجازی تجارت رسمی یک عده است، همان جاهلیت کهن است، جلوی آن را گرفته است، این کار مادر ماست. 📘پس «فرهنگ» را عوض کرده، «اقتصاد» را عوض کرده، طهارت را عوض کرده، را تحریم کرده عمل کرده، این کار مادر ما بوده است. 📙 پس بنابراین ما اگر بخواهیم ببینیم آن ره ‌آوردش در اسلام چیست؟ الآن امروز ما باید همین کار را بکنیم، 1⃣تبدیل «فرهنگ جاهلیت» به «فرهنگ عقلانی» یک؛ 2⃣تحریم ، دو؛ 3⃣تحریم «مراکز فساد» در فضای مجازی و غیر مجازی، سه؛ ☑️اینها کار مادر ما بود، اگر این مادر بخواهد از ما راضی بشود، باید راه او را طی کنیم. 📚 سخنرانی در همایش ملی ام المؤمنین خدیجه کبری (سلام الله علیها) ⏰ تاریخ: ۱۳۹۵/۱۰/۰۲