🏝🏝🏝🏝🏝 🌺 گوهرهای ناب از کلامِ مرحوم علّامه طباطبایی ره(صاحبِ تفسیرِ المیزان) 🌺 توحیدِ خالص ، درمانِ هر دردی است؛ و به برکتِ این دارویِ شفابخش ، تمامِ بیماریهای روحی و اخلاقی برطرف میشوند . صراط مستقیم ، راهی است که رونده ی آن به مقصود نائل خواهد شد.... منظور از صراطِ مستقیم ، عبودیّتِ خالصِ حضرتِ حق است . طریقِ منحصر بفرد برای دستیابی به معرفتِ(الله تعالی) ، تصفیه ی دل از دنیا و زرق و برقِ آن و هر حجابی که مانعِ دیدارِ خداوندِ سبحان میگردد ، میباشد . هرگونه از کِثرت طلبی ، انسان را از مقامِ وحدت طلبی و خداجویی ، باز میدارد . شناساییِ خداوند ، بدونِ شناساییِ امام صورت نمیگیرد.... نخست امام که از همه کامل تر است فیض میگیرد و بعد بقیه ی موجودات از امام فیض میگیرند . هیچکس به هیچ مرتبه ای از معنویّت نرسید و گشایش و فتحِ بابی نکرد، مگر در حرمِ امام حسین ع، و یا در توسّلِ به آن حضرت . هرچه داریم از اهل بیتِ پیامبر ص ، داریم. ما همه ی آبروی خود را از محمّد و آلِ محمّد داریم . راحتیِ مطلق ، در راحتیِ بالله است و لذتها در محبّت و اُنسِ با حضرتِ حق است. ولی اکثر مردم ، از این فیض محرومند و راحتی را در دنیا جستجو میکنند . خَلق و تقدیرِ انسان بگونه ای است که صلاحیّت دارد با عِلمِ نافع و عملِ صالح ، به مقامِ قربِ الهی عروج کند. از قرآن و سنّت به دست میآید که طریقِ رسیدنِ به مقاماتِ عالیه ، اِنقطاعِ کلّی از ماسوی الله است ، و ملاکِ وصول به کمال ، رفعِ تعلّقات ، یعنی بریدن از همه چیز ، حتی از خود و خواسته های خویشتن است . ذِکر و یادِ حضرتِ حق ، موجبِ زیادیِ معرفت و زیادیِ معرفت ، موجبِ زیادیِ محبّتِ ( بینِ انسان و الله تعالی) میگردد. کسیکه میخواهد ، اهلِ معرفتِ( الله تعالی) ، شود ، باید معاشرتش را با اهلِ غفلت و اهلِ دنیا کم کند . عمل صالح است که کلمه ی طیّب و مراتب و درجاتِ توحیدِ بنده را بالا می برد . معرفتِ حقیقیِ حق سبحانه ، جز از طریقِ محبّت ، صورت نمی گیرد . مراقبه و محاسبه ، این دو حالت را شخصِ سالک باید از ابتدای سیر و سلوک تا انتها ، ملازم باشد(حفظ کند). ما کاری مهمتر از خودسازی نداریم. به چنین وادی خطرناک و میدان پُر نشیب و فرازی( سیرِ در معارفِ الهیّه و غواصی و قضاوت در آنها) ، نمیتواند قدم بگذارد، مگر یگانه فردی که سر از حجابِ مادّه و طبیعت بیرون آورده و از دامِ هوا و هوس و موانعِ مادّیِ فریبنده ، جَسته باشد . آنچه مانعِ شناختِ خداوند است ، جهل نیست ، بلکه غفلت است و این غفلت نیز در اثرِ مشغول شدنِ(بیش از حدّ) به امورِ بی ارزش و پستِ دنیا ایجاد میشود . سرگرم شدنِ(بیش از حدّ) ، به امور دنیوی، عاملِ اصلیِ خودفراموشی و غفلتِ از ماورای مادّه میگردد. برای شادیِ روحِ علّامه طباطبایی ره، صلوات... امروز ۲۴ آبانماه۱۴۰۲ "سالگرد رحلت آن بزرگ مرد علم وتقواست؛ اگر مورد قبولمان بود،دوستان وآشنایان را، هم به فیض برسانیم؛ یاعلی مدد مولا #####