السلام علیکم درمحضر قرآن کریم بسم الله الرحمن الرحیم. سیمایی از نماز یابنی اقم الصلاة (سوره لقمان آیه۱۷) به مناسبت سفارش به نماز و امر به معروف در این آیه، اكنون به توضیح مختصرى پیرامون این دو فریضه مى پردازیم: * نماز، ساده ترین، عمیق ترین و زیباترین رابطه ى انسان با خداوند است كه در تمام ادیان آسمانى بوده است. * نماز، تنها عبادتى است كه سفارش شده قبل از آن، خوش صداترین افراد بر بالاى بلندى رفته و با صداى بلند، شعارِ «حىّ على الصّلاة، حىّ على الفلاح، حىّ على خیرالعمل» را سر دهند، با اذانِ خود سكوت را بشكنند و یك دوره اندیشه هاى ناب اسلامى را اعلام و غافلان را بیدار كنند. * نماز به قدرى مهم است كه حضرت ابراهیم علیه السلام هدف خود را از اِسكان زن و فرزندش در صحراى بى آب و گیاه مكّه، اقامه ى نماز معرّفى مى كند، نه انجام مراسم حج. * امام حسین علیه السلام ظهر عاشورا براى اقامه ى دو ركعت نماز، سینه ى خود را سپر تیرهاى دشمن قرار داد. * قرآن، به حضرت ابراهیم و اسماعیل علیهما السلام دستور مى دهد كه مسجد الحرام را براى نمازگزاران آماده و تطهیر نمایند. آرى، نماز به قدرى مهم است كه زكریّا و مریم و ابراهیم و اسماعیل علیهم السلام خادم مسجد و محل برپایى نماز بوده اند. * نماز، كلید قبولى تمام اعمال است و امیرالمؤمنین علیه السلام به استاندارش مى فرماید: بهترین وقت خود را براى نماز قرار بده و آگاه باش كه تمام كارهاى تو در پرتو نمازت قبول مى شود.(290) * نماز، یاد خداست و یاد خدا، تنها آرام بخش دلهاست. * نماز، در بیشتر سوره هاى قرآن، از بزرگ ترین سوره (بقره) تا كوچك ترین آن (كوثر) مطرح است. * نماز، از هنگام تولّد در زایشگاه كه در گوش نوزاد اذان و اقامه مى گویند تا پس از مرگ كه در گورستان بر مرده نماز مى خوانند، جلوه مى كند. * هم براى حوادث زمینى مانند زلزله و بادهاى ترس آور آمده و هم براى حوادث آسمانى مانند خسوف و كسوف، نماز آیات واجب گشته و حتّى براى طلب باران، نماز باران آمده است. * نماز، انسان را از انجام بسیارى منكرات و زشتى ها باز مى دارد.(291) در نماز، تمام كمالات به چشم مى خورد كه ما چند نمونه از آن را بیان مى كنیم: * نظافت و بهداشت را در مسواك زدن، وضو، غسل و پاك بودن بدن و لباس مى بینیم. * جرأت، جسارت و فریاد زدن را از اذان مى آموزیم. * حضور در صحنه را از اجتماع در مساجد یاد مى گیریم. * توجّه به عدالت را در انتخاب امام جماعت عادل مى یابیم. * توجّه به ارزشها و كمالات را از كسانى كه در صف اوّل مى ایستند، به دست مى آوریم. * جهت گیرى مستقل را در قبله احساس مى كنیم. آرى، یهودیان به سویى و مسیحیان به سوى دیگر مراسم عبادى خود را انجام مى دهند و مسلمانان باید مستقل باشند و لذا به فرمان قرآن، كعبه، قبله ى مستقل مسلمانان مى شود، تا استقلال در جهت گیرى آنان حفظ شود. * مراعات حقوق دیگران را در این مى بینیم كه حتّى یك نخ غصبى، نباید در لباس نمازگزار باشد. * توجّه به سیاست را آنجا احساس مى كنیم كه در روایات مى خوانیم: نمازى كه همراه با پذیرش ولایت امام معصوم نباشد، قبول نیست. * توجّه به نظم را در صف هاى منظّم نماز جماعت و توجّه به شهدا را در تربت كربلا و توجّه به بهداشت محیط را در سفارش هایى كه براى پاكى و نظافت مسجد و مسجدى ها داده شده است، مى بینیم. * توجّه به خدا را در تمام نماز، توجّه به معاد را در «مالك یوم الدین»، توجّه به انتخاب راه را در «اهدنا الصراط المستقیم»، انتخاب همراهان خوب را در «صراط الّذین انعمت علیهم»، پرهیز از منحرفان و غضب شدگان را در «غیر المغضوب علیهم و لاالضّالّین»، توجّه به نبوّت و اهل بیت پیامبرصلى الله علیه وآله را در تشهّد و توجّه به پاكان و صالحان را در «السلام علینا و على عباد اللّه الصالحین» مى بینیم. * توجّه به تغذیه ى سالم را آنجا مى بینیم كه در حدیث آمده است: اگر كسى مشروبات الكلى مصرف كند، تا چهل روز نمازش قبول نیست. * آراستگى ظاهر را آنجا مى بینیم كه سفارش كرده اند از بهترین لباس، عطر و زینت در نماز استفاده كنیم و حتّى زنها وسایل زینتى خود را در نماز همراه داشته باشند. * توجّه به همسر را آنجا مى بینیم كه در حدیث مى خوانیم: اگر میان زن و شوهرى كدورت باشد و یا یكدیگر را بیازارند و بد زبانى كنند، نماز هیچ كدام پذیرفته نیست. اینها گوشه اى از آثار و توجّهاتى بود كه در ضمن نماز به آن متذكّر مى شویم. امام خمینى قدس سره فرمود: «نماز، كارخانه ى انسان سازى است. التماس دعا موفق باشید.