🏴 ویـژهی ایـام فاطمیـة
و شهادت حضـرت فاطمـة
سـلام اللـه علیهـا
🏴🏴🏴🏴🏴🏴
6⃣4⃣ مدینـة/ مسجد النبی
غصـب فـدک و دادخواهـی
فاطمـة سـلام اللـه علیهـا
(ادامـة)
فاطمه زهراء سلام الله
علیهـا پاسـخ میدهـد:
➖ قـرآن میفرمایـد؛
سلیمان از داوود ارث برد!
(داوود کـه از خـود ارث
بر جای نهاد پیغمبر است
پس این ادعاء نیز مخالف
با آیات صریح قرآن است)
(آیـة 16/ نمـل)
یـا از زبـان زکریـا کـه
پیامبر است میفرماید؛
خداوندا، من از خویشانم
که پس از من وارثـم
خواهند شد، بیمناکـم ...
پس فرزندی بهمن عطاء کن
از من و آل یعقوب ارث برد
(آیـة 6/ مریـم)
(بنابراین طبق آیات قرآن
ثابت میشود انبیاء هم از
خود ارث برجای میگذارند
و حدیثـی کـه آندو
نقل میکنند، جعلی است)
سپس مظلومانه میفرماید:
➖ آیـا کسـی نیسـت
مـا را یـاری کنـد؟
(50 سـال بعـد نیـز فرزنـد
مظلومش/حسین در اوج
تنهایـی نـدای مشابـه
«هل من ناصر ینصرنی»
سـر میدهـد)
شما به حکومت خدا و
رسول الله حمله بردید و
بدون هیچ دلیل آن را از
خاندان رسول پیامبر به
خاندان دیگری انتقال دادید
بهزودی ظالمان خواهند
دانست به کجا باز میگردند
(و سیعلم الذین ظلموا
ای منقلـب ینقلبـون)
در ادامه علـي علیه السلام
آیهی تطهیر را تلاوت میکند؛
که خداوند شهادت میدهد:
➖ «همانـا خداونـد
میخواهد که ناپاکی را
از شما اهل بیت دور نماید
و پاک و پاکیزهتان گرداند»
و از ابوبکر اقرار میگیرد
که این آیـه در شأن امـام
و خانوادهاش نازل شده
سپـس امـام
علیه السلام میپرسـد:
➖ (در این صـورت)
اگـر دو شاهـد بگوینـد؛
فاطمـة مرتکب سـوء شده
چـه خواهـی کـرد؟
ابوبکر:
➖ بر فاطمة حد خواهم زد
امیرالمؤمنین علیهالسلام
بلافاصلـه میگویـد:
➖ بنابراین تو شهادت خلق
را بر شهادت خداوند ترجیح
دادهای و کافر خواهی بود
در ایـن هنـگام مـردم
بـه گریـه میافتند و
جمعی پراکنده میشوند
پس امیرالمؤمنین علیه
السلام به فاطمـة سلام
اللـه علیهـا میفرمایـد:
➖ بازگـرد تـا خداونـد
بیـن مـا حکـم کنـد و
او بهتریـن داوران اسـت
حضرت فاطمة سلام الله
علیهـا به حـال غضـب
برخاسته و میفرماید:
➖ خدایا! این دو به حق
دختر پیامبرت ظلم کردند
خداونـدا به شـدت اینـان
را مأخـوذ فرمـا
و سپس محزون و گریان
از نزد آنان بیرون میآید
ابن ابی الحدید معتزلی
دارای گرایـش سنـی
ولی باانصاف و دوستدار
شخصیـت علـي (ع) اسـت
او شرحی بر نهجالبلاغه
امیرالمؤمنین نوشته و
قصیدهای معروف بهنام
قصیدهی عینیـة، در وصف
علی(ع) دارد که دورتادور
ضریح مولا در نجف
نگاشتـه شـده
ابن ابی الحدید
چند قرن بعد درباره ماجرای
فدک اینگونه مینویسد:
➖ از استـادم
علی بن فارقي پرسیـدم؛
آیا فاطمة(س) در ادعای خود
(درباره بازپس گیری فدک)
راستگـو بـود؟
ابن فارقی جواب داد؛ بلی!
گفتم؛ خلیفه میدانست که
او زنـی راستگـو اسـت؟
ابـن فارقـی گفـت؛ بلـی!
گفتم؛ چرا خلیفه حق مسلم
او را در اختیارش نگذاشت؟
استادم که هرگز به شوخی
عادت نداشت، ولی این بار
تبسمی کرد و با کلام لطیف
و زیبا و طنزگونهای گفت؛
اگر آن روز فدک را به او میداد
فردا مجدداً زهرا سلام الله
علیها به سراغش میآمد و
(اینبار به استناد واقعه غدیر
خم که دو سه ماهی بیشتر
از آن نگذشتـه بـود) ادعای
خلافت همسرش میکرد!
و ابوبکر هیچگونه عذر و
دفاعـی از خـود نداشـت
زیرا با دادن فدک پذیرفته
کـه حضـرت فاطمـة (س)
هـر چـه را ادعـاء کنـد
راسـت میگویـد
ابن ابی الحدید، سپس
در ادامـة مینویسـد:
➖ این یک واقعیت است،
هر چند استادم آن را به
عنوان مزاح مطرح کرده
نقل شده امام علـي علیـه
السـلام برای بازپسگیری
خلافـت و فـدک،
نامهای هشدارآمیز نیز به
ابوبکر دارد تـا حداقـل
مواضـع اصـولی ایشـان
در تاریخ ثبت شده باشد
🏴 ادامـة دارد ...