یک کلام
#سواد_رسانه
ما برای این یک پیام رو بفهمیم باید بدونیم این پیام چه کنشی رو می خواهد انجام بده.
*الگوی پنج مرحله ای لاسول* یک الگوی مهم در فهم پیام هست این الگو پنج تا سوال دارد:
۱. چه کسی این پیام را می گوید؟ Who
۲. به چه کسی می گوید؟ (مخاطب) Whom
۳. چه می گوید؟ What
۴. از چه طریقی می گوید؟Chanell
۵. با چه تاثیری می گوید؟ Effect
اگر شما این سوال ها را برای هر پیامی که می خونید بپرسید به راحتی در دام رسانه های دروغین نمیافتید چون تاثیراتی که رسانه های دروغین می خواهند بگذارند کاملا آشکار هست؛ "ناامیدی" و "نارضایتی" و "اختلاف".
پس اگر تاثیر یک پیام بر شما این بود باید با دقت بیشتری صحت پیام را جست و جو کنید و ببینید واقعا خبری که نشان داده شده چه قدر به صورت منصفانه پخش شده است.
منبع سخن
Lasswell 1948 "The structure and function of communication in society"
┏━━ °•🖌•°━━┓
@jahad_tabein
┗━━ °•🖌•°━━┛