بنابراين وقوع ولادت حضرت حجت(عجل الله تعالي فرجه الشريف) از حيث تاريخي، مسلم و قطعي است و چنان‌كه گفتيم جمع بزرگي از انديشمندان اهل سنت به آن اذعان كرده‌اند. اما با وجود آشكاري اين حقيقت تاريخي، ابن تيميه بر اساس پيش‌فرض‌ها و دشمني شخصي و عقيدتي خود، آن را ناديده گرفته و اين حقيقت تاريخي روشن را تنها با استناد به سخن‌هاي ناگفته طبري و ابن قانع اموي انكار كرده است. اين‌گونه داوري‌هاست كه فرمايش مولاي متقيان حضرت علي(عليه السلام) را به ذهن متبادر مي‌كند كه فرمود: «اللّجاج يفسد الرّأي»؛[32] «پافشاري‌هاي لجوجانه، رأي آدمي را فاسد كرده و انسان را از مسير حق به انحراف مي‌كشاند».