روزنامه کیهان 26/ اردیبهشت /95
اصرار و شجاعت آیت الله جوادی آملی بر کاربرد واژه دیاثت و دیوث درباره کسانی که نسبت به نفوذ بیگانگان غیرت ندارند، در جهت معرفی جریان مسموم و خائن به کشور است.
روزنامه رسالت در سرمقاله خود نوشت: دیدار محمدرضا عارف و همراهانش با حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی به دلیل طرح بحث دیاثت سیاسی و اقتصادی، سر و صدایی ایجاد کرد. معظم له در این دیدار صریح و بی پرده فرمودند: «کسانی که راه نفوذ بیگانگان را در فضای اقتصادی و سیاسی به روی کشور می گشایند، دیوث هستند.»
برخی خبرگزاری ها به جای واژه «دیوث» فقط به واژه «بی غیرت» اکتفا کردند و از این مبحث گذشتند اما برخی خبرگزاری ها این واژه را عینا آوردند. انتظار می رفت دفتر آیت الله جوادی آملی در توضیح این مطلب از آن عبور کند و به نوعی آن را رفت و روب نماید اما در توضیح این تعبیر بیش از ۸ بار کلمه «دیاثت» و «دیوث» را به شرح زیر تکرار کرد؛
«آنچه در فهم درست رهنمودهای حضرت استاد حائز اهمیت است، کاربرد اصطلاح «دیاثت» در دانش فقه و اخلاق است که با کاربرد عرفی آن، تفاوت زیادی دارد. توضیح اینکه فقیهان شیعه، در ابواب قضاء حدود و شهادات، براساس روایات معتبر امامان معصوم(علیهم السلام) احکام متعددی برای «دیوث» و «دیاثت» مطرح کرده اند. همان طور که در کتاب شریف مجمع البحرین آمده در اصطلاح ایشان، «دیوث» به مرد بی غیرتی گفته می شود که مردان بیگانه را بر همسرش وارد می کند. دیاثت از گناهان کبیره است. در فرهنگ قرآنی غیرت را معرفت هویت و غیرزدایی تشکیل می دهد و غیرزدایی هم به این معناست که اولااجازه ندهیم بیگانه به حریم ما نفوذ کند و ثانیا خودمان هم در کار دیگران تجسس نکنیم. بیگانه را در حریم خود راه دادن و وارد حریم غیر شدن با غیرت سازگار نیست.
حضرت استاد (دام ظله) در چنین فضایی بحث غیرت دینی را مطرح نموده و با توسعه مفهومی نسبت به کلمه دیاثت و دیوث فرمودند: «کسانی که راه نفوذ بیگانگان را در فضای اقتصادی یا سیاسی به روی کشور می گشایند از غیرت اقتصادی یا سیاسی برخوردار نبوده و دیوث هستند.»