⭕️ در علائم حتمی ظهور و حتّی خروج و یا آسمانی تغییر ممکن است، ولی در اصل قیام قائم تغییر محال است 🔸 ابوهاشم داود بن قاسم جعفری می گوید : 🌼 در خدمت محمد بن علی الرضا علیهما السلام بودیم که ذکر خروج و آشوب های سفیانی شد و درباره روایاتی که در حتمی بودن آن تأکید داشتند گفتگو شد، پس به حضرت ابوجعفر امام جواد علیه السلام گفتم : ❓آیا خدا در امور حتمی ( مانند خروج سفیانی ) تجدید نظر و تغییر و بداء ایجاد می کند ؟ 🌸 امام علیه السلام فرمود : آری ! 🌺 أبوهاشم : گفتیم : می ترسیم خدا حتّی در قیام قائم علیه السلام نیز تجدید نظر و تغییر و انصراف و بداء ایجاد کند ! 💐 امام جواد علیه السلام : 🌷 حتماً قائم ( عج ) از میعاد و وعده های إلهی است، و خداوند خلاف وعده و میعاد خویش انجام نمی دهد . 🔻 فقلت لأبی جعفر علیه السلام : 🔸هل یبدو لله في المحتوم ؟ قال علیه السلام : نعم ! قلنا له : فنخاف أن یبدو لله في القائم . 🔸 فقال علیه السلام : إنّ القائم من المیعاد و الله لا یخلف المیعاد . 📚 غیبت نعمانی باب ۱۸ 🌼 همانطورکه خود حضرت امام زمان ارواحنافداه در توقیعی متذکر شده اند : امر ظهور ناگهانی است . چون وعده خدا قابل تغییر و بداء نیست . 🌻 پس عاقلانه این است که منتظر به جای اخباری گر نسبت به روایات علائم ظهور، معرفت خود به امام و آمادگی خود برای قرار گرفتن در صف آن منجی عالم و آدم را افزون کند، گر چه روایات علائم ظهور نیز خالی از بشارت ها و اشارات ظریف و مستند نمی باشد . @jaryan_s