چگونه سریالهای تلویزیونی درام قوی تری بنویسیم؟
https://eitaa.com/jashnvareha
بسیاری از خالقان بهترین سریالهای تلویزیونی، با موضوعاتی که توجه شان را جلب می کنند و الهام بخش آنان در نوشتن سریالی تلویزیونی می شوند، رابطه ای شخصی دارند. رابطه شخصی با داستان همیشه به این معنی نیست که شخصا آن قصه یا ماجرا را تجربه کرده باشند. فیلمنامه نویسان می توانند سریال تلویزیونی پرطرفداری را با اقتباس از رویدادی که برای کسی دیگر اتفاق افتاده، اما در ذهن آنها پژواک داشته، خلق کنند. آن رویداد ممکن است نمایانگر ایده آل ها، یا دوره ای مهم از زندگی آنها باشد.
بریدن ایده ای از دفتر خاطرات مان شاید بهترین راه بازگویی درامی باورپذیر نباشد، به این دلیل که احتمالا آنقدر به این موضوع نزدیکیم که نمی توانیم آن را تا بالاترین ظرفیتش ارتقا دهیم. از آنجایی که تلویزیون و سینما شکل هایی از ارتباط جمعی اند، داستان شخصی شاید آنقدر بزرگ نباشد که بتواند با مخاطبانی انبوه پیوند برقرار کند.
پرسش بزرگتر به پژواک عاطفی مربوط است. نویسندگان حوزه درام در سینما و تلویزیون باید احساس خود را نسبت به یک داستان بفهمند و سریالی بنویسند که در طیفی از عواطف و احساسات گوناگون، احساسی خاص را برانگیزد. این همان پیوند عاطفی حقیقی است.
نویسندگان موفق از این موضوع آگاه اند که بهترین سریالهای تلویزیونی درام بر شخصیت هایی غنی و چند بعدی متکی اند و نه بر رویدادها و نقطه های پیرنگ. هر بخشی از زندگی می تواند الهام بخش برخی ایده ها باشد. بعضی مواقع قصه های درام با یک شخصیت، تک جمله ای از یک گفت وگو، یک حادثه، یا موقعیتی اضطراری آغاز می شوند. قصه ها بارها و بارها بازنویسی می شوند و تکه هایشان بالاخره به شکل یک کل منسجم شامل آغاز، میانه و پایان معنادار در هم ادغام می شوند.
زمانی که فهمیدید درام رضایتبخش چگونه است و آماده نوشتن فیلمنامه ای سینمایی، یا تلویزیونی شدید که می تواند مخاطب را درگیر کند، خواهید دید تمامی راهها به خلق شخصیت هایی لایه لایه و اغلب، جامع اضداد منتهی می شوند...
🔹 نویسنده: هیلی مک کنزی / مترجم: احمد فاضلی شوشی
🔹 متن کامل را در صفحه 36 شماره 249
#مجله_فیلم_نگار در
www.filmnegar.ir بخوانید.
https://eitaa.com/jashnvareha