مصاحبه: حجه الإسلام والمسلمین دکتر جواد حیادر نماینده طلاب وفضلای اهوازودشت آزادگان درحوزه علمیه قم موضوع": حوزه انقلابی حاج آقا بفرمایید بحث حوزه انقلابی درنزد حوزویان از چه جایگاهی برخورداراست؟ قبل از هرچیز باید به اینکه اشاره کنم که ما امروز در زمان تشکیل واستقرار حکومت اسلامی زیست میکنیم واین به این معناست که اگرچه ممکن است درباره ضرورت تشکیل اصل حکومت اسلامی ویا وجوب آن بحث‌هایی میان برخی فقهاء ویا روحانیون باشد وممکن است برخی تشکیل حکومت اسلامی را بنا به دلائلی مختص امام معصوم بدانند یا شرایط خاصی را برای آن قائل باشند که در جای خود قابل بحث وجرح وتعدیل است، اما همان افراد معدود نیز به وجوب حفظ نظام اسلامی ونگهبانی ازآن که با مجاهدت علماء و انسانهای متدین تشکیل ومستقر شده اذعان بلکه فتوا مید هند ،چرا که پس از تشکیل حکومت اسلامی توسط فقیه جامع الشّرائط همراهی ،اطاعت و حفظ نظام برهمگان واجب شرعی وعقلی خواهد بود. طبق فتوای برخی فقهاء چنانچه حاکم اهتمام به اجرای احکام اسلامی در جامعه داشته باشد یا از قِبَل فقهاء مسئولیت داشته باشد همراهی با او واجب است وازاین بالاترگفته اند : چنانچه در ضعف حکومت جائرِ مسلمان ترس ازدروس معالم وذکر محمد وآل محمد وجود داشته باشد ،حفظ آن ازخطر سقوط واجب خواهد بود. واین به معنای نقطه اشتراک همه دلسوزان حوزه و دین در حفظ نظام وحکومت اسلامی است. بنابراین نباید در بحث از حوزه انقلابی یا حکومت اسلامی از این نقطه عزیمت وعطف مهم غفلت کرد .به نظر بنده اگر مخالفان ورود حوزه به مباحث سیاسی به این نکته توجه کنند حتما در تحلیل وبررسی خود درباره ورود حوزویان در عرصه‌های سیاسی نظرات صائب ودقیقی خواهند داشت واگر به این مسأله توجه نشود ناخواسته حوزه را بدون دلیل وحجت شرعی وعقلی به ورطه سکولارلیسم می‌کشانند. به این تعابیر معمار انقلاب اسلامی وبیانگذار حکومت اسلامی درایران دقت کنید که فرمود حفظ نظام اسلامی در حال حاضر از حفظ امام معصوم نیز واجب تراست وحفظ نظام از اوجب واجبات است. اما دررابطه با حوزه انقلابی نیز نکاتی تقدیم میگردد. اولا: باید تعریفی از حوزه انقلابی داشته باشیم تا سوء تفاهمی دراین رابطه بوجود نیاید. به باور بنده حوزه انقلابی یعنی حوزه ای که در راستای اهداف ومطالبات انقلاب اسلامی حرکت میکند وبه عبارتی دیگر حوزه هم باید انقلابی باشد وهم باید راهبری انقلابی کند. همان که رهبرانقلاب فرمودند انقلابی باشد وانقلابی بماند. به نظر بنده اگر چنین انقلاب با عظمت دینی در میان دیگر مذاهب اسلامی واقع میشد علمای آنها هیچ دغدغه‌ای غیراز حفظ ،صیانت وپیشرفت آن برای خود قائل نبودند. چرا که حیثیت واساس خود را در بود ونبود آن می‌دیدند وچرا چنین عمل نکنند که این انقلاب حاصل مجاهداتهای قرنها وهزاران سال علماء ،فقهاء ودلسوزان دین مردم است. چرا خود را وقف حراست وپیشرفت آن نکنند در حالی که آرزوی همه فقهاء دینی گذشته، تشکیل حکومتی براساس موازین دینی وتحت اشراف علمای دین بوده است. البته همانطور که اشاره شد این مسأله مربوط به ضرورت تشکیل اصل حکومت اسلامی است وگرنه بحث حفظ وصیانت از آن به ضرورت عقلی وشرعی مورد اتفاق همه فقهاء وعلمای اسلام است وعالمی وجود ندارد که حکومت ونظام طاغوت وغیر دینی رابر حکومت برخواسته ومبتنی بر دین ،ترجیح دهد. سؤال: بنابراین می‌توان ازفرمایشات شما نتیجه گرفت که حوزه انقلابی حافظ اصل انقلاب وحکومت است نه دولت‌ها ویا جناح های موجود در حکومت اسلامی؟ جواب: بله قطعا منظور ما از نظام اسلامی همان نظامی است که برخواسته ازدین وآموزه های آن است وتوسط ولی فقیه سرپرستی ورهبری میگردد وگرنه دولت‌ها وجناحها ملاک انقلابی بودن یا نبودن نیستند. بله یک وقتی جناحی یا دولتی با اعتقاد وعملکرد انقلابی وبا ایمان به وجوب حفظ وپیشرفت نظام اسلامی سرکار می‌آید، خُب حوزه انقلابی حتما باید از آن حمایت کند اما حتما حمایت حوزه انقلابی مشروط به انقلابی ماندن دولت یا جناح سیاسی است. بنابراین موضع گیری های جناحی یا براساس خوشایند این دولت یا آن دولت قطعا نه نشانه انقلابی بودن حوزه است ونه وظیفه حوزه است. حوزه انقلابی مسئولیت اصلی خودش را صیانت از آرمانهای انقلاب وحفظ نظام از انواع انحرافات وکج روی های محتمل برخی مسئولین است وهمیشه چشم بینای نظام اسلامی است وکوچکترین تردیدی در امر به معروف ونهی از منکر مسئولین اجرائی نخواهد داشت. به اعتقاد بنده با این تلقی از حوزه انقلابی اختلاف نظری در میان حوزویان در انقلابی بودن حوزه ودخالت حوزه در سیاست وجود نخواهد داشت . @javad_hayader