📖 درس یازدهم
⬅️ولادت حضرت مهدی(عج)🍃
👈(بخش چهارم)
🔹هـ . گزارش عده فراوانی از بزرگان شيعه
موارد فراوانی از سخنان شيعيان و اصحاب ائمه: در دست است كه در آن، خبر از ديدن آن حضرت پس از ولادت به چشم ميخورد.
«اَبُوالادْيان» يكی از خدمتكاران بيت شريف امام حسن عسكری(ع) بود كه علاوه بر حضور در بيت آن بزرگوار، متصدی امور نامه های آن حضرت و بردن آنها به شهرهای مختلف بود. او يكی از كسانی است كه روايت شهادت امام عسكری(ع) و نماز خواندن حضرت مهدی(عج) بر آن حضرت را ذكر كرده است.[۳۷۱]
🔹و . گزارش برخی از دانشمندان اهل سنّت از ولادت آن حضرت
اغلب اهل سنّت ـ آن گونه كه شيعه باور دارند ـ اعتقادی به تولد مهدی موعود ندارند؛ اما دانشمندانی چند از ايشان علاوه بر تصريح و يا اشاره به ولادت آن حضرت در سال ۲۵۵هـ او را همان موعود مورد اشاره در كلام پيامبر اكرم(ص) دانسته اند.
افرادی كه در نوشته های خود به ولادت حضرت مهدی(عج) اشاره كرده اند، دو دسته هستند:[۳۷۲] 👇
🔸يک. كسانی كه ولادت حضرت مهدی(عج) را گزارش كرده؛ ولی نسبت به موعود بودن او ساكت مانده اند. [۳۷۳]
▫️۱ـ۱. ابن اثير (م ۶۳۰ هـ) ، در كتاب الكامل فی التاريخ درباره حوادث سال ۲۶۰ چنين مینويسد: «در اين سال، ابومحمد علوی عسكری وفات كرد. او يكی از دوازده امام مذهب اماميه و پدر محمّد است كه معتقدند او منتظر می باشد». [۳۷۴]
▫️۱-۲. ابن خلكان (م۶۸۱هـ ) در كتاب وفيات الاعيان میگويد: «ابوالقاسم محمد بن حسن عسكری، فرزند علی الهادی، فرزند محمد الجواد كه پيشينيان او ذكر شد. بر اساس اعتقاد اماميه، دوازدهمين از دوازده امام و معروف به «الحجة» است... ولادتش در روز جمعه نيمه شعبان سال ۲۵۵هـ بود». [۳۷۵]
▫️۱ـ۳. ذهبي (م۷۴۸ هـ ) در كتاب العبر گويد: « در آن سال(يعني ۲۵۶ هـ) محمّد فرزند حسن، فرزند علی الهادی، فرزند محمد الجواد، فرزند علی الرضا، فرزند موسی الكاظم، فرزند جعفر الصادق علوی حسينی، ابوالقاسم به دنيا آمد كه رافضی ها او را «الخلف الحجة» و «مهدی منتظر» و «صاحب الزمان» لقب داده اند و او آخرين از دوازده امام است». [۳۷۶]
🔸دو. كسانی كه علاوه بر گزارش ولادت آن حضرت، تصريح به موعود بودن آن حضرت نموده اند (البته اين دسته در نهايت اقليت هستند):
▫️۲ـ۱. كمال الدين محمد بن طلحة شافعي (م۶۵۲هـ) در كتاب مطالب السئول گويد: «ابوالقاسم محمد بن حسن خالص، پسر علی متوكل، پسر قانع، پسر علی الرضا، پسر موسی الكاظم، پسر جعفر الصادق، پسر محمد الباقر، پسر علي زين العابدين، پسر حسين الزكی، پسر علی المرتضی اميرالمؤمنين، پسر ابوطالب، مهدی، حجّت، خلف، صالح، المنتظر: و رحمت و بركات خداوند بر او باد».[۳۷۷]
▫️۲ـ۲. نور الدين علي بن محمد بن صباغ مالكي(م۸۵۵ هـ ) فصل دوازدهم از كتاب الفصول المهمّة را با اين عنوان آورده است: «در شرح حال ابوالقاسم حجت، خلف صالح، پسر ابومحمد حسن خالص، او امام دوازدهم است»
در اين فصل به گفته گنجی شافعی چنين احتجاج میكند: «از جمله چيزهايی كه دلالت ميكند مهدی از هنگام غيبتش تاكنون زنده و باقی است، كتاب و سنّت است. در بقای او هيچ مانعی نيست؛ همانند باقی ماندن عيسی بن مريم و خضر و الياس از اوليای خدا و دجال كور و ابليس ملعون از دشمنان خدا».
سپس دلايل خود را از كتاب و سنّت بيان میكند و تاريخ ولادت، دلايل امامت، گوشه هايی از اخبار زندگانی، غيبت، مدت دولت كريمه، كنيه، خاندان و مطالب ديگری از حضرت مهدی(عج) را به تفصيل ذكر میكند. [۳۷۸]
📚[۳۷۱] . همان، ج۲، ص۴۷۵؛ باب ۴۳،ح ۲۵. همچنين ر.ك: منتخب الأنوار المضيئة، ص ۱۵۷؛ الخرائج والجرائح، ج ۳، ص۱۱۰۱.
📚[۳۷۲] . در اينجا تنها به موارد اندكي اشاره شده است. براي تفصيل بيشتر ر. ك: لطف اللّه صافی گلپايگانی، منتخب الاثر؛ سيد ثامر هاشم العميدی، مهدی منتظر در انديشه اسلامی، ص۱۸۵ تا ص ۲۰۰؛ همو، در انتظار ققنوس، ترجمه و تحقيق، مهدی عليزاده، ص۱۸۸ تا ۱۹۸.
📚[۳۷۳] . برخی از اهل سنّت که ولادت حضرت مهدی(ع) را گزارش کرده اند، تنها آن را از ديدگاه شيعه بيان کرده اند، در حالی که عده ای گمان کرده اند کسانی که ولادت آن حضرت را نقل کرده اند بر اين باور هستند که آن حضرت به دنيا آمده است.
📚[۳۷۴] . سيد ثامر هاشم العميدي، مهدی منتظر در انديشه اسلامی، ص۱۸۶، به نقل از: الكامل في التاريخ، ج۷، ص۲۷۴ در پايان حوادث سال ۲۶۰ هـ . ق.
📚[۳۷۵] . همان به نقل از: وفيات الاعيان، ج۴،ص۱۷۶، ح۵۶۲.
📚[۳۷۶] . همان.
📚[۳۷۷] . مطالب السؤول، ج۲، ص۷۹، باب ۱۲.
📚[۳۷۸] . ابن صباغ مالكی، الفصول المهمة، ص۲۸۷.
درسنامه مهدویت📒
خدامراد سلیمیان🖊
❇️✨کانال مهدویت رزمندگان جبهه فرهنگی فاطمیون در تلگرام ، ایتا روبیکا ، سروش ، توییتر و اینستاگرام❤️
🌏🤲
@jebhefatemiyon14_MAHDAVIYAT313