هدایت شده از مجتبی شیخی
📚 نگاه دوبخشی رهبری به فضای مجازی؛ جداسازی اولویت حاکمیتی و اولویت مردمیدرآمد: بیم تحریف مواضع رهبری آیا سخنان ۱۹ اسفند رهبری درباره فضای مجازی، به معنای دست‌کشیدن ایشان از «حیاتی بودن» و «سلب سلطه دشمن» از آن است؟ اینک به اصل سخن رهبری بنگریم: ⏹ فرمایش امام خامنه‌ای: امام خامنه‌ای: «در جنگهای سخت با سلاحهای قدیمی دیگر نمیشود جنگید. امروز با شمشیر و با نیزه و با این چیزها، نمیشود به جنگِ توپ و موشک و مانند اینها رفت. در جهاد تبیین هم همین ‌جور است؛ با شیوه‌های قدیمی [نمیشود کار کرد]. البتّه بعضی از شیوه‌های قدیمی جایگزین ندارد، مثل منبر، مثل مدّاحی؛ ... اینها همچنان اثرگذار است و هیچ چیز دیگری جای اینها را نمیگیرد، لکن از لحاظ گوناگون بِه‌روز حرکت کرد. البتّه ما امروز در این زمینه سلاحهای سخت‌افزاری‌مان خوب است؛ یعنی بخش فضای مجازی و امثال اینها بالاخره فعّالند و کار میکنند و اگر چه فضای مجازی مشکلاتی دارد ــ که ان‌شاء‌الله جناب آقای رئیسی و دوستانشان همّت کنند و این مشکلات برطرف بشود ــ لکن به ‌هر حال است؛ کارهایی که انجام بگیرد، از لحاظ سخت‌افزاری است؛ مهم بخش نرم‌افزاری قضیّه است. سلاح تبیین یک بخش نرم‌افزاری مهمّی دارد؛ در اینجا بایستی نوآوری صورت بگیرد، بایستی سخن نو گفته بشود و شیوه‌ی نو در بیان ذکر بشود.» ⏹ بررسی: «کار مهم کارگزاران» و «کار مهم کاربران» امام خامنه‌ای در این سخن، مساله فضای مجازی را در دو بخش حاکمیتی و مردمی نگریسته‌اند: ▫ آ. وظایف حاکمیتی (کارگزاران) با ۷ تاکید: ۴ بار «باید»، ۲ بار آماده و «در دسترس بودن» و ۱ بار «هرچه زودتر انجام شدن». ▫ ب. وظایف مردمی (کاربران) با ۳ تاکید: ۲ بار «باید» و ۱ بار «مهم بودن» از سویی، روشن است که تاکیدات پیشین رهبری درباره ضرورت سلب سلطه دشمن در اختیارداری فضای مجازی و ... سر جایش هست و باز هم رهبری بر آنند که توصیه‌های پیشین و اشکالات کنونی باید انجام شود. ولی برای مردم که در جایگاه «کاربر» هستند، مهم این است که از وضعیت موجود با اشکالاتی که دارد، بِروزتر و بهتر بهره ببرند؛ نه این که حاکمیت هم به جای کار حیاتی خودش (قوت در فضای مجازی، حیاتی است) برود سراغ محتواسازی و اصل را رها کند. و گویا دستور حذف بودجه سنگین و حکومتی‌سازی بخش مردمی نیز بی‌پیوند با این نکته نباشد. ⏹ هشدار: فروگذاری غم‌انگیز دفتر حفظ‌و‌نشر شوربختانه کانال دفتر حفظ و نشر آثار رهبری در عکس نوشت ها و خلاصه‌های تولیدی خود تنها به بخش کاربری (محتوا) پرداخته و بخش کارگزاری و حکومتی و اصلاح ابزار را رها کرده است و تلخ‌تر این که این رویکرد بارها رخ داده است. ✍ دکتر مجتبی شیخی، دانش‌آموخته حوزه علمیه قم