📚 ابرفقه رکاب اینستا به توئیتر
⁉️ شبهه
انجمن بهداشت انگلیس، چند ویژگی «روان»ی را در یک نظرسنجی درباره چند رسانه، بررسی کرده که در آن، «اینستا»، بدترین رسانه و «توئیتر» بهترین بوده است. همین، شده است خوراک انگلیسلیسی برخی و گفتهاند که چرا در کشور ما توئیتر بسته است! گویا اینها، نگران باز بودن اینستا نیستند؛ زیرا نویسنده بیدرنگ میگوید ای کاش مسئولین بجای طرحهای حاشیهساز [طرح صیانت] به فکر ساماندهی این موضوعات باشند!»
◽️ پاسخ
۱. مؤلفههای خوشی یا ناخوشی روانی در ایرانِ نژاده آیا با انگلیس فرویدی یکسان است؟! آری قیاس کار ابلیس است!
۲. برخی پیگیریِ کار خردمندانه «سلب سلطه بیگانه بر فضای مجازی کشور»، که حتی دشمنان دانا هم در کشور خودشان دنبال میکنند، را با نادانی یا دشمنیاری (خیانت)، «طرح حاشیهساز» مینامند! یعنی دشمنی با نگاه ناب ایرانی در فضای مجازی تا این اندازه، کورتان کرده است؟!
۳. تلاش برای آزاد کردن توئیتر، حتی اگر از روی دشمنی با ایران نباشد، از روی ناآگاهی است. اینک بر بنیاد «ابرفقه رسانه»، برشی از زنجیره راهبردی شبکه های اجتماعی دشمن بررسی میکنیم:
آ. آسیب شناسی فقهی رسانه تصویرپایگی اینستا
نگاهی به فقه رسانه نشان می دهد که یهود و مادیگرایان، باورمندان و گسترانندگان شناخت ارتباطات تصویرپایه هستند و حتی در پی خدای دیدنی، همانند خدای بُت پرستان بودند! و در این راه، تا پرستش «گوساله» پیش رفتند. ولی قرآن، معجزه جاوید، رسانه سخن پایه است؛ چون سخن در گمرک ذهن، پالایش می شود، اما تصویر، صدها و گاه هزاران پیام را در یک لحظه و خارج از گمرک ذهن، وارد ناخودآگاه بیننده می کند.
ب. اینستا (ویراندلی) رکاب توئیتر (ویرانفکری)
اینستا رسانه تصویرپایه، با کارکرد چاق کردن ناخودآگاه و کاهش تراز خودآگاهی و حتی آگاهیهای کاربردی و نیز کاهش خودباوری و افزایش از خودبیگانگی است. با کاهش توان خودآگاهی و توان اندیشه و همزمان، آشوبناک کردن روان (القلب)، بدنه کاربران خود را «آرزو زده» میکند: همان که ابلیس با تهدید می گوید: «و لَأُمَنَّینَّهُم و لَآمُرَنَّهُم» نساء: ۱۱۹. هدفگذاری اینستا، گیجی، ناآرامی و آشفته کردن بدنه کاربران و اعتیاد آنان به رسانه است. این آسیبها در همان نظرسنجی انگلیسی هم بازتابیده است.
ج. توئیتر، بیمبارتر از اینستا
در گام دوم، طراحان، با بدنه بزرگی از کاربرانی روبرو هستند که از دیدگاه روانی (قلبی) بسیار آسیب دیده و در پی آرامش هستند. از سوی در لایه فکری نیز دچار گُندگی ناخودآگاه و کاهش آگاهیهای پایهای و وابستگی به رسانه شدهاند. اکنون و پس از کمآگاه کردن و از خودبیگانه کردن بدنه کاربران و سلبریتیزم (گیزازدگی) قلب آنان، نوبت به گیزازدگی (سلبریتیزم) فکر آنان می رسد. توئیتر با کاهش آسیبهای روانی و با تکگزارههای پر زرق و برق، به جای افزایش تحلیل و شناخت کاربران، آنان را دنبالهرو گیزاهای فکری (سلبریتی فکری) میکند و لایه فکر آنان را ستمگیری (غصب) کرده، آنان را چنان که ابلیس گفته بود، فرمانپذیر میکند: «و لَأُمَنَّینَّهُم و لَآمُرَنَّهُم»
🙈 در اینستاگرام، «قلب بیرونی» را بر بدنه کاربران سوار می کنند و در تویئتیر، «فکر بیرونی» را. آری کاربر دیگر دریافت روانی خیلی بدی ندارد و توئیترزدگان، آرامترند و در یک نظرسنجی روانی نمره بهتری به توئیتر می رسد؛ اما در یک نظرسنجی فکری، حتی اینستازدگان، سالمتر از توئیتزدگانند.
د. ابرفقه رسانه
اکنون به بنیاد ابرفقه رسانه از زبان امیرالمؤمنین (درودش باد) بنگرید: «الْعُقُولُ أَئِمَّةُ الْأَفْکارِ وَ الْأَفْکارُ أَئِمَّةُ الْقُلُوبِ وَ الْقُلُوبُ أَئِمَّةُ الْحَوَاسِّ وَ الْحَوَاسُّ أَئِمَّةُ الْأَعْضَاء» کراجکی، محمد، کنزالفوائد، ۱: ۲۰۰. خردها، امامان فکرها هستند، و فکرها، امامان دلها هستند، و دلها امامان حسّها هستند، و حسّها، امامان عضوها.
🔺آری فکرها امامان دلها هستند؛ یادمان باشد گیزاهای فکری خیلی بدتر از گیزاهای قلبی هستند و توئیتری که بخواهد روی رکاب اینستا سوار شود، بسیار بیمناکتر از اینستاگرام است!
امیرالمومنین: الفِقهَ ثُمَّ المَتجَرَ: نخست فقه، آنگاه کار!
📚 ابوالفضل امامی، خبره فقه سیاسی و کاشف ابرفقه