3⃣
🔵 شواهد تاریخی؛
🔷 در مبانی کلامی اثبات شد که در حسن و قبح فعلی، بایسته نیست که با یک عینک به افعال نظر کنیم! بلکه بایستی با جمعی سالم و عینکی مناسب افعال رو تحلیل کنیم.
🔹اثبات شد که خدعه دارای قبحی عرضی است که در جنگِ سخت و نرم حسن میشود.
🔸چه بسا سؤال شود که آیا در تاریخ و سیره معصومین_علیهم السلام_خدعه صورت گرفته است یا خیر؟
🔵 به نمونههای تاریخی ذیل توجه فرمائید؛
1⃣ از على(ع) نقل شده كه: به پيامبر اکرم(ص) اطلاع دادند كه يهود بنى قريظه افرادى را پيش ابوسفيان فرستاده و به او گفتهاند اگر به جنگ با محمّد برخيزيد، ما به يارى شما خواهيم شتافت. پيامبر(ص) نيز بعد از اطلاع، به منبر رفت و فرمودند: يهود بنى قريظه افرادى را پيش من فرستاده و گفتهاند اگر ما (مسلمانان) با ابوسفيان به جنگ برخاستيم، به يارى و كمک ما خواهند شتاف! اين خبر وقتى به ابوسفيان رسيد گفت: يهود به ما خيانت كرد. آنگاه على(ع) فرمودند: اَلْحَرْبُ خُدْعَةٌ
2⃣ حضرت علی(ع) فرمودند: از رسول خدا(ص) در جنگ خندق شنیدم که فرمود: «الْحَرْبُ خُدْعَةٌ؛
جنگ فریب است.» و نیز فرمود: «تُکَلِّمُوا بِما ارَدْتُمْ؛ بگوئید به آنچه میخواهید برای نابودی دشمن»
🔹نکتهای که در کلام رسولالله حائز اهمیت است، استفاده از لفظِ مرکب👈بِمَا👉است که دلالت بر گفتارِ صدق و کذب میکند.
✅ بهعبارتی دیگر، حضرتِ رسول به یاران رخصت دادند تا در میدانِ جنگ برای غلبه بر دشمن آزاد هستند که خدعه کنند.
3⃣ در تاریخ چنین نقل شده است: حضرت علی(ع) در جنگ خندق عمرو بن عبدود را به کار دیگری مشغول کردند و سپس به پای او شمشیر زدند که قطع شد. عمرو گفت: ای علی، خدعه کردی. حضرت جواب داد «الْحَرْبُ خُدْعَةٌ؛ جنگ، فریب است.»
4⃣ در ايّام پر التهاب و پر مخاطره جنگ خندق، نعيم بن مسعود نزد پيامبر(ص) آمد و گفت: من تازه اسلام را پذيرفتهام و با تمام اين قبايل دوستى و آشنايى دارم، آنان از اسلام من آگاهى ندارند، اگر دستورى داريد بفرماييد تـا اجرا كنم. رسول خدا(ص) فرمودند: تو اگر در ميان ما باشى به اندازه يک نفر كارآيى دارى، پس ميان آنان برو و تلاش كن كه اين جمعيّت پراكنده شوند، زيرا جنگ خدعه است.
5⃣ عدى بن حاتم مىگويد: روزى كه حضرت على(ع) در صفين با معاويه مواجه شد، با صداى بلند بـه اصحاب خود فرمود: به خدا قسم! معاويه و اصحاب او را خواهم كشت! سپس به آهستگى فرمودند: انشاءاللّه؛ و من كه نزديك او بودم عرض كردم يا اميرالمؤمنين! تو بر آنچه فرموده بودى، قسم خوردی، امّا بعد جمله انشاءاللّه را ادا فرمودی. على(ع) فرمودند: الحرب خدعه، مردم مرا به راست گفتارى مىشناسند. قصدم اين بود كه اصحابم را تحريص و تشجيع كنم تا انسجام خود را حفظ نمايند.
✅ این چند نمونه، اندکی بود از شواهد تاریخی در سیره معصومین(ع) که دلالت بر این دارد که در جنگ اگر از خدعه و فریب دشمن استفاده نکنی، بعدها پشیمان خواهی شد و لذا خدعه علاوه بر اینکه فعلی حسن است، به عبارتی دیگر در مواردی چون جنگ به معنای اعم آن (سخت و نرم)
واجب میشود.
✅ و حال از انقلابیونِ جلوتر از معصومین(ع)! میپرسیم که اگر در عصر حضورِ امامِ معصوم بودیم و جریانی چون کودتای۸۸ پیش میآمد! امام(ع) چه میفرمودند؟! آیا غیر از این است که به مسئولین ذیربط امر به خدعه میکردند؟! آیا بدیهی نیست که حضرات معصومین(ع) امر میفرمودند: به میان دشمنان بروید و با خدعه آنان را پراکنده کنید؟!
🤲 خدای تعالی انشاءالله فهمی علوی و اقدامی فاطمی در وجود و شئون ما قرار دهد.
✍ طلبه کاشانی
#⃣
#جهاد_تبیین
جبههٔ
#انقلاب اسلامی در فضای مجازی
✊🏻 @jebheh