هدایت شده از MESBAHYAZDI.IR
سوال: اینکه گفته می‌شود احکام شرعی برای تامین مصالح افراد تشریع شده‌اند، آیا مصلحت‌های شرعی همیشه در کاری است که به آن دستور داده می‌شود یا ممکن است مصلحتی دیگر هم موجود باشد؟ 🔹 پاسخ: قانون ابتدایی آن است که واجبات شرعی برای تامین مصلحت‌های واقعی آن کار است و محرمات نیز برای اجتناب از مفسده‌های واقعی آن کار. 🔸اما این همیشگی نیست، ممکن است گاهی مصلحت یک فرد خاص در اطاعت از دستوری باشد که خود آن دستوری مصحلت واقعی‌ای ندارد؛ جز همین مطیع بودن در برابر خداوند. 🔹 یعنی امر صرفا برای سنجیدن آمادگی آن شخص در اطاعت از دستورات خدا است، مانند مامور شدن حضرت ابراهیم (ع) به ذبح حضرت اسماعیل (ع)، که برای آزمودن اطاعت پذیری حضرت ابراهیم (ع) بود، نه آن که اثری واقعی در ذبح کردن حضرت اسماعیل (ع) وجود داشته باشد. 📺قسمت چهارم مجموعه تصویری : 🌙 @mesbahyazdi_ir