📚 دلایل مفسران برای عدم وقوع دو عقوبت
📖 آنچه باعث شده است تا عدهای از محققان علیرغم تمام دلایل و شواهد موجود در متن آیات، به عدم وقوع آن افساد و عقوبتها قائل شوند تنها دو دلیل است:
1⃣ نخست، احادیثی است که در ذیل این آیات نقل میشود. در این احادیث، این آیات به تاریخ اسلام ربط یافته و مصداق آن فسادها را نیز در
#بنیامیه و امثالهم دانسته، و اینکه عقوبتهای خداوند بر
#یهود و دخول در مسجد نیز بهدست حضرت قائم (عج) و یاران مؤمن او صورت خواهد گرفت.
2⃣ دلیل دوم عبارت «عِباداً لَنا» در آیهٔ پنجم است که ظاهراً به «بندگان خوب خداوند» و احتمالاً به یاران حضرت صاحب الزمان (عج) اشاره دارد.
💥 رد دلیل اول
👈 پیروان این نظر، میان
#تفسیر و
#تأویل قرآن خلط کردهاند. چرا که این روایات شریف همانطور که از متنشان پیداست در بیان «تأویل» این آیات بودهاند. (توضیح بیشتر را در متن مقاله در سایت اندیشکده پی بگیرید.)
💥 رد دلیل دوم
1⃣ همانطور که علامه طباطبایی در تفسیر المیزان و آیتالله جوادی آملی در درس خارجِ تفسیر خود در ذیل این آیات تأکید کردهاند، عبارت «عِباداً لَنا» بر مؤمن بودن آن «عباد» دلالت ندارد و کفّار نیز در واقع «بندگان» خدای تعالی به حساب میآیند.
2⃣ ضمن اینکه لازم نیست مجازات الهی همیشه بهدست مؤمنان صورت گیرد، آنهم در مثل این آیه، که این بندگان را به وصف «بأس و شدت خونریزی» توصیف نموده است.
3⃣ علاوه بر اینکه در آیات فوق مذکور است که آن
#عباد بر هرچه دست یابند آن را ویران میکنند. این از آداب مؤمنان نیست که در جهاد با کفار، زنان و کودکان و پیران را بکشند یا بناها را ویران نموده و درختان را قطع کنند.
✍ نویسنده: امیر اهوارکی
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉
@jscenter