✡️ تمدن جدید غرب و نقش‌آفرینی یهود (٢) 1️⃣ دورانی که کلیسای کاتولیک به اسم عیسی (ع) بر اریکهٔ قدرت تکیه زده بود و حتی بر پادشاهان حکم می‌راند، در درون خود، دانهٔ اعتراض را می‌پروراند. این دانه، در اثر آبیاری و از طریق و در اولین فرصت و پس از تضعیف ارکان کلیسا و تقلیل گسترهٔ نفوذش بر مردم، نتیجه داد و موجد جنبش در سدهٔ ١۵ میلادی شد. 2️⃣ به‌رغم تصور روشنفکران شرقی، دوران رنسانس آکنده از و بود. غالباً اومانیست‌ها به همزاد یا نگهبانان غیبی معتقد بودند. پودجو، از عفریت‌هایی سخن می‌گفت که مانند سواران بی‌سر حرکت می‌کردند یا از تریتون‌های ریشویی که از دریا برمی‌خاستند تا زنان زیبا را از ساحل بربایند! و ماکیاولی به امکان پُر بودن هوا از ارواح اشاره می‌کرد! 3️⃣ کلیسایی ادّعا می‌کرد که صاحب پارچهٔ قنداق کودکی عیسی است؛ دیگری به خود می‌بالید که مالک مقداری علف از آخوری است که عیسی را به هنگام ولادت در آن نهاده بودند. کلیساهای ونیز، جسد «مرقس» حواری، یک بازوی «قدّیس جورج»، یک گوش «پولس حواری»، مقداری از گوشت کباب‌کردهٔ «قدّیس لاورنتیوس» و سنگ‌هایی را که «قدّیس استیفان» با آن‌ها کشته شده بود، به زائران ارائه می‌کردند. 4️⃣ بی‌شک، کلیسا خود به‌نوعی از این خرافه‌پرستی عوامانه سود می‌جست؛ زیرا دامنهٔ قدرتش را می‌گسترد؛ امّا این‌گونه خرافه‌پرستی در خود، استعداد یک شورش عقلانی را می‌پرورید. با گسترش باورهای الحادی در این عصر و توسّل جمع کثیری از مردم به ، علوم خفیّه چنان رایج شد که کلیسا ناگزیر به صدور حکم منع آن شد. 5️⃣ پاپ ، توسّل به جادو را منع کرد؛ او حقیقت برخی از قدرت‌های ادّعایی را مسلّم پنداشت، برخی از طوفان‌ها و طاعون‌ها را به آنان نسبت داد و شِکوه کرد که بسیاری از مسیحیان با ابلیسیان اتّحادی شیطانی برقرار کرده و با توسّل به سحر و جادو و... زیان‌هایی به مردان و زنان و کودکان و حیوانات وارد ساخته‌اند. در سال بعد از صدور این حکم، تنها در «کومو» ۴۱ زن به جرم جادوگری سوزانده شدند. با این همه، جادو و علوم غریبه چنان محبوب مردم بود که هزاران مظنون به در زندان‌ها به سر می‌بردند. ✍️ استاد اسماعیل شفیعی سروستانی ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter