✡️ هفده ایراد بر قتلعام بنیقریظه (٢)
💥 خوانندهٔ دقیق در همان نگاه نخست به تناقضات عظیم این قصّه پی برده است، لکن ما از سه منظر، بطلان این داستان را نشان میدهیم:
1️⃣ سستی در منطق روایی داستان
💥ایراد یکم:
🔸 یهودیان پیشنهاد جنگ را که رهبرشان مطرح کرد، نپذیرفتند. پس چرا با وجود علم به مرگ خود و اسارت زنان و فرزندان، تن به پیشنهاد ابولبابه دادند؟! پیشنهاد ابولبابه چه مزیّتی بر پیشنهاد کعب بن اسد داشت؟!
💥 ایراد هشتم:
🔸 بر اساس تمامی نقلهای این داستان، پیامبر (ص) در صدور حکم هیچ نقشی نداشته است! او حکمیت را به سعد بن معاذ میسپارد و بیچونوچرا پذیرای حکم او میگردد و آنرا حکم خداوند توصیف میکند! حال اگر سعد به چیز دیگری حکم میکرد، مثلاً به کوچ یهودیان یا بخشش آنها یا فقط محاکمهٔ سران خائن، پیامبر (ص) چه میکرد؟ چراکه در این صورت، سعد خلاف حکم خداوند، قضاوت کرده بود و پیامبر (ص) نیز به دلیل وعدهٔ مطلقی که به اوس داده بود میبایستی پذیرای هرگونه حکمی از جانب سعد باشد. آیا هرچه سعد میگفت حکم خدا بهشمار میآمد؟!!
💥 ایراد نهم:
🔸 چرا باید در چنین موضوع مهمی، پیامبر (ص) قضاوت را (صرفاً بهخاطر وابستگیهای قبیلهای) بهدست یکی از اصحاب دهد؟! با اینکه اشتباه و خطای او بسیار محتمل است؟!
💥 ایراد دهم:
🔸 یهودیانی که از ترس جان بیش از ٢٠روز در قلعهها مخفی شدند، چرا به این آسانی و بدون هیچ مقاومتی، به مرگ خود و اسارت زنان و فرزندانشان رضایت دادند و هیچ کوششی برای نجات خود نکردند؟!
2️⃣ سستی منطق داستان از دیدگاه قرآن
💥 ایراد سیزدهم:
🔸 به فرض که مجازات خیانت و پیمانشکنی بزرگان بنیقریظه مرگ باشد، اما آیا عادلانه است که مجازاتِ مختص به سران خائن آنان را به همهٔ مردان سرایت داد؟! در حالیکه بارها در قرآن کریم آمده است: «لَا تَزِرُ وَازِرَةٌ وِزْرَ أُخْرَى» (الإسراء۱۵، الانعام۱۶۴ و…)
💥 ایراد چهاردهم:
🔸 قرآن کریم یکی از صفات نیکوکاران را چنین برمیشمارد: «وَ یُطْعِمُونَ الطَّعَامَ عَلَى حُبِّهِ مِسْکِینًا وَ یَتِیمًا وَ أَسِیرًا» (الانسان۸) بهراستی کُشتن صدها نفر که بدون هیچ مقاومتی خود را تسلیم کردهاند با مُفاد این آیه و تصویری که قرآن از پیامبر (ص) ارائه میدهد، همخوانی دارد؟!
3️⃣ سستی إسناد داستان از دید علم رجال
🔸 بسیاری از علمای علم رجال، ابناسحاق راوی این داستان را کذّاب دانسته و در زمرهٔ راویان ضعیف طبقهبندی کرده و دربارهاش گفتهاند: «روایت او حجّت نیست».
✅ اندیشکدهٔ مطالعات یهود:
🇮🇷👉
@jscenter