‍🔻مارپیچ سکوت؟ ▪️رسانه ها میتوانند به شما تلقین کنند نظر و تفکر شما در اقلیت است؛ و از همین طریق شما را وادار به سکوت کنند؛ این همان نظریه مارپیچ «سکوت» است که سالهاست توسط امپراتوری رسانه در جوامع هدف از جمله در کشورمان اعمال میشود. طراحان جنگ نرم با استفاده از این روش هر روز تعداد بیشتری از مردم را به سکوت درباره یک موضوع یا گفتمان وادار می.کنند رسانهها با تکیه بر قدرت و تاثیرگذاری که بر ادراک و شناخت مردم از فضای فکری جامعه دارند. القای این حس در مخاطب که شما در اقلیت هستید و امکان مقابله با اکثریت را ندارید آنها را وادار به سکوت میکنند. ▪️نظریه مارپیچ «سکوت» را خانم الیزابت نوئل نئومان در سال ۱۹۷۳ مطرح کرد. فرضیه اصلی او در این نظریه این بود که افکار عمومی نتیجه تعامل بین افراد و محیط اجتماعی است که تحت تاثیر عمیق رسانه ها شکل میگیرد این نظریه بر اساس چند ادعای مرتبط با هم استوار است؛ اول این که مردم از انزوا و فشار گروهی میترسند و نمیخواهند در یک موضوع در گروه اقلیت باشند؛ دوم این که مردم از ترس انزوا و زیر فشار قرار گرفتن فرار از طعن و تمسخر و طرد سکوت میکنند؛ سوم این که مردم در رفتار و ارتباطات ،روزمره متاثر از ذهنیتهای دریافتی به این ارزیابی میرسند که درگروه اقلیت هستند یا اکثریت ▪️بر اساس نظریه مارپیچ سکوت به موازات نشر عقاید خاص در رسانه های جمعی به عنوان عقاید غالب و مسلط حمایت میان فردی از یک عقیده و تفکر به مرور ضعیف میشود؛ تعداد افرادی که آشکارا عقیده و تفکر موجود را بیان نمیکنند یا به تفکر القایی گرایش متمایل میشوند افزایش پیدا میکند روند تزایدی گرایش به عقیده مورد نظر رسانه ها به شکل گیری «سکوت مارپیچی در جامعه منجر میشود این همان تکنیک «مارپیچ سکوت» است. 🇮🇷https://t.me/kafesiasi 🇮🇷https://eitaa.com/kafesiasi