♻️ 🔹 نفرین در اسلام : 📛 نفرین واژه‌ای است که در فرهنگ دینی ما وجود دارد. اما بسیاری از ما شناخت ناقصی به آن داریم که با موارد زیر روشنگری خاصی پیرامون آن به مدد الهی انجام می‌دهیم. 1⃣ نفرین از نهی از حلال‌های نهی شده در دین اسلام مانند طلاق است. نفرین بر هر چیزی جایز نیست و اشکال شرعی هم دارد. ✍️ مانند کسی که خانه کسی مهمان رفته و از او بی‌احترامی دیده است؛ این فرد نیازی به نفرین ندارد، می‌تواند دیگر به آن خانه‌ای که حس می‌کند در آن به او بی‌احترامی شده است نرود. 2⃣ نفرین طبق احادیث و اخبار زمانی جایز است که انسان مدام خود را از شر کسی در امان نبیند در حالی‌که مقصر هم نیست و راهی برای اصلاح فرد شرور بر خود نمی‌بیند. ✍️ مثال: فردی، همسایه شروری دارد که بی‌خود و بی‌جهت به علت زور زیاد و خدا نترسی‌اش بر ناموس این همسایه چشم طمع دارد و قصد آزار و آبروریزی او را دارد و به هیچ طریقی قابل اصلاح نیست. 3⃣ در نفرین کردن آنچه ما می‌گوییم کاملاً غلط است، ما در نفرین حق نداریم برای کسی مجازات تعیین کنیم. ✍️ مثال بگوییم: «خدایا فلانی را در بستر بیماری بینداز. اگر در سیره انبیای در قرآن هم نگاه کنیم، انبیای الهی وقتی از قوم خود خسته شده‌اند، از خدا طلب یاری کرده‌اند. چنانچه در آیه 10 سوره قمر در باب حضرت نوح می‌فرماید: ✨📖✨فدَعَا رَبَّهُ أَنِّي مَغْلُوبٌ فَانتَصِرْ ⚡️نوح به خدای خود دعا کرد و گفت خدایا من در خود احساس ناامیدی و شکست می‌کنم مرا (با رحمت و فضل خود) یاری فرما. در باب حضرت لوط هم مشابه همین آیه تکرار شده است. 4⃣ در نفرین طبق حدیثی از امام صادق (ع) بعد از اتمام رکعت دوم در نماز شب، سر بر سجده گذاشته شده و از خدا چنین خواسته می‌شود که: خدایا من از شر فلانی پسر فلانی در امان نیستم و شر او زندگی را بر کام من تلخ و ناگوارتر نموده است، تو را به عزت و جلالت سوگند می‌دهم، مرا از شر او در امان داشته و تمام شر او را به خود او برگردان. 5⃣ انسان اگر خودش به دنبال تلافی و قصاص ظالم باشد، قطعا خسارات و هزینه‌هایی هم خواهد پرداخت ولی قصاص خدا بدون هزینه برای مظلوم است مانند، بیمار کردن فرد ظالم به بیماری سخت. دوم این‌که مجازات و قصاص بشری محدود است ولی خداوند مجازاتش شدید و بسی جان‌فرساست. 🆔 @kahfolhassan