⭕️ سوال: ❓یکی از مهم‌ترین سوالات، در بحث علم الهی، مساله «علم پیشین الهی» به موجودات است. مشکل کسانی که این‌گونه علم را از خداوند متعال انکار می‌کنند، این است که می‌گویند: علم، بدون معلوم امکان ندارد و چون پیش از خلقت موجودات، هنوز موجودی وجود ندارد، علم به آن‌ها نیز ناممکن است. 🔰پاسخ: ✍ آن‌چه مسلم و قطعی است و اختلافی در آن وجو ندارد، علم خداوند متعال به ذات خود است؛ زیرا همان‌گونه که هر موجود ذی‌شعوری به ذات خود علم دارد، خداوند نیز از ذات و جمیع حالات و صفات خود آگاه است؛ تفاوت حق‌تعالی با دیگر موجودات در این است که کسی جز خود حضرت حق، به کنه و ذاتش آگاه نیست. 👈 با توجه با این مقدمه فلاسفه در پاسخ به اشکال بالا می‌گویند: علم به علت، عین علم به معلول است؛ یعنی اگر کسی به علت، علم داشته باشد، قطعا به معلول‌هایی که از آن علت صادر می‌شوند نیز علم دارد. 💢 به طور مثال اگر یک منجم زبردست به حرکات ماه و خورشید و زمین آگاهی داشته باشد، به راحتی می تواند خسوف یا کسوفی را که از این علت‌ها ناشی می‌شود را پیش‌بینی کند، در حالی که هنوز خسوف یا کسوفی رخ نداده است. 💢 یا یک طبیب ماهر با آگاهی از ضربان نبض، تنفس و ... می تواند خبر دهد که شخص در آینده دچار چه بیماری‌هایی خواهد شد، در حالی که هنوز به آن‌ها مبتلا نشده است. 📌 حال درباره خداوند متعال می‌توان گفت: چون خداوند علت و به وجود آورنده تمام موجودات است، علم به خودش، به معنای علم به تمام مخلوقین است. زیرا عالی‌‎ترين مرتبه وجود، وجود خداوند است، و بديهی است كه هر كاملی، مراتب وجودی ناقص را دارد، به علاوه مرتبه‎ای از كمال كه ناقص آن را ندارد. ✳️ بنابراين خداوند همه كمالات وجودی كه در موجودات به صورت كثرت و تعدد وجود دارد را یک جا دارد. 🔹 به طور مثال اگر فرض كنيم انسان در علمی از علوم، به همه مسائل آن آگاه است يعنی ملكه آن علم را دارد، به گونه‎ای كه از هر مسأله‎ای از آن علم سؤال شود، او از قبل پاسخ آن را می‎داند. _______ 📚 لینک مطلب: https://btid.org/fa/news/11573 📎 📎 ✅ آیدی دریافت سوالات 👇👇 @pasokhgo313 💠 اندیشه تَشیّع 👇👇 ━✨🌹✨🌸✨━ ♨️ @kalamema